یک باستان‌شناس اعلام کرد

زیست انسانی در غارهای باستانی تفرش/تشریح اهمیت کوه خشه+فیلم

زیست انسانی در غارهای باستانی تفرش/تشریح اهمیت کوه خشه+فیلم

یک باستان شناس اهمیت غارهای علی خورنده و گاورخور در محوطه تاریخی کوه خشه تفرش را تشریح کرد و گفت: به این باور رسیده ایم که غار علی خورنده سه طبقه بوده و در آن انسانها زندگی می کردند.

علی هژبری کارشناس پژوهشکده باستان شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: یکی از محوطه‌های مهم شهر تفرش کار کردیم که بعد از ثبت ملی آن برای تعیین حریم علی خورنده و گاوخور حضور پیدا کردیم و برای تعیین این عرصه و حریم اقداماتی از جمله هشت گمانه در محوطه غار زدیم.

وی افزود: در برسی‌های باستان شناسی تعداد زیادی محوطه پیدا شد و علاوه بر این دو غار ۵ غار دیگر نیز اضافه شد. البته بررسی کتیبه یونانی نشان می‌دهد که اینجا ۹ نیایشگاه داشته است. تصور می‌شد که غار علی خورنده دو طبقه است ولی با همکاری گروه غارنورد متوجه شدیم این غار سه طبقه دارد و هر سه طبقه زیستی بوده و انسان‌ها در آن زندگی می کرده اند.

وی بیان کرد: مردم شناس گروه متوجه شد که ور یا آزمایش‌های دوران باستان را به صورت گرم و سرد می‌شناسیم و در این منطقه آن را داریم ولی وَرِ انسانی است مثل قربانی گوسفند به جای انسان. دقیقاً مشابه به آن را در یکی از این غارها داریم زمین شناس هم متوجه شد که کارست مهمی در اینجا هست که منابع آب منطقه را تأمین می‌کند.

هژبری گفت: امیدوارم یافته‌ها درباره این دو غار در روز تفرش در ۲۰ اردیبهشت به صورت مجموعه مقاله در شهر تفرش رونمایی شود. تا کنون بررسی‌های باستان شناسی در تفرش خیلی دقیق نبوده است.

وی افزود: یک اشکفت یا تخت حسن عسگری در این منطقه وجود دارد که مردم شبهای جمعه قرآن در آنجا تلاوت می‌کردند و خواسته‌هایشان را از خدا می‌خواستند در همینجا بقایای انسان پیش از تاریخ کشف شده است. این یافته‌ها اهمیت کوه خشه را در جنوب تفرش دو چندان می‌کند.

کد خبر 5946014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha