۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۹:۰۴

پژوهشگر برجسته معماری اسلامی:

نیازمند تلاش جمعی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم

نیازمند تلاش جمعی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم

قم- پژوهشگر برجسته معماری اسلامی با بیان اینکه امروز نیازمند تلاش جمعی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم گفت: نباید اجازه داد که شبیخون فرهنگی افراد را دچار جهل مرکب کند.

به گزارش خبرنگار مهر ، عبدالحمید نقره کار ظهر سه شنبه در مراسم بزرگداشت فارابی و روز حکمت و فلسفه اسلامی که در دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: مکاتب بشری قادر به شناخت استعدادهای بالقوه و غایت خلقت انسان نیستند و به همین دلیل خداوند پیامبران را ماموریت دارد تا این عقل جزیی بشر را با یک عقل کلی جبران کنند.

وی عنوان داشت: موضوعات نظری را باید از عالم بالا الهام گرفت و رهبر معظم انقلاب تحقق تمدن نوین اسلامی را بر اساس هویت اسلامی ایرانی مطرح کردند.

دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه امروز معماری و شهرسازی ما در تراز اسلام نیست افزود: این مسیر نباید ادامه پیدا کند چرا که معماری امروز ما اسلامی و انسانی نیست و از جنبه اقتصادی نیز با اسناد بالادستی و برنامه های کلان کشور همخوانی و توجیه ندارد.

نقره کار افزود: تمدن اسلامی باید بر اساس زمان و مکان تحول پیدا کند و حرکتی رو به جلو داشته باشد و در این عرصه نباید تقلید داشته باشیم و تحول و تمدن نوین اسلامی باید خلاقانه باشد.

وی مبانی نظری را بازوان تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: مکاتب بشری و سایر ادیان الهی مورد تحریف قرار گرفته و ناقص هستند و ما باید مبانی نظری را از اسلام دریافت کنیم.

پژوهشگر برجسته معماری اسلامی ادامه داد: باید ستاد و قرارگاهی در راستای جهاد تبیین و بسیج امکانات و نیروها تشکیل شود که در این راستا هر یک از دستگاه ها باید با هم، هم افزایی داشته باشند و در راستای اهداف بلند انقلاب اسلامی گام بردارند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند تلاش جمعی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم گفت: نباید اجازه داد که شبیخون فرهنگی افراد را دچار جهل مرکب کند.

نقره کار ابراز داشت: معماری علم میان دانشی است و در این راستا شناخت مباحث نظری در حوزه علوم انسانی ضرورت دارد.

وی افزود: رویکرد مدرنیستی و پست مدرن رویکردهای معطوف به علوم تجربی است و تا زمانی که علوم بشری نقض نشده می توان اصول آن را رعایت کرد که البته این امر کافی نیست.

دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: دین اسلام در مباحث زیبایی شناسی هنر و اساس سبک هنری منابع غنی دارد.

کد خبر 5946538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha