حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

نور ایمان مؤمن در مواجهه با مشکلات افزایش می یابد

نور ایمان مؤمن در مواجهه با مشکلات افزایش می یابد

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: نور ایمان مؤمن در مواجهه با مشکلات نه تنها کاسته نمی‌شود بلکه افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان کارشناس مسائل دینی به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه همدانی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ویژگی‌های مؤمن در آیات قرآن و روایات اهل بیت به صورت گسترده مورد توجه حضرت حق قرار گرفته است.

وی افزود: در این ده شب به اصل مطلب که این ویژگی‌ها چیست؟ نرسیدم و توفیق اتمام آن را نداشتم برای اینکه سخن این ده شب کامل شود آیه هفتاد و یک سوره توبه را که شش ویژگی برای مردم مؤمن بیان کرده را بیان می‌کنم.

انصاریان به استناد به آیه هفتاد و یکم سوره توبه اظهار داشت: مطالبی که درباره مؤمن است در آیات سوره انفال بیان شده و در یکی از آیات سوره حجرات نیز این مطالب بیان شده است در سوره انفال چه خصلت مهم اخلاقی و عملی مؤمن بیان شده است که بعد از بیان آن خصلت‌ها خدا می‌فرماید آنها مؤمنان واقعی هستند؛ در سوره مبارکه حجرات و در آخر آیه که چهار خصلت باطنی و ظاهری مؤمن را بیان می‌کند می‌فرماید مؤمنان صادقین این افراد هستند. ما مؤمن هستیم اما ایمان به فرموده حکمای الهی یک مسأله مقول به تشکیک است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی کبریت را روشن می‌کنیم هر کسی به آن نگاه کند می‌گوید نور است. آتش هم چنین است و به آن نور می‌گوید یک نور هم داریم به عنوان نور خورشید این نورها هر کدام یک حقیقت هستند اما در سعه وجودیشان با هم تفاوت دارند. ایمان نیز مانند این نورها قابل افزایش و رشد و یا کاهش است. باید مراقب بود نور ایمان در وجود انسان خاموش نشود.

انصاریان با اشاره به اینکه نور ایمان مؤمن در مواجهه با مشکلات نه تنها کاسته نمی‌شود بلکه افزایش می‌یابد گفت: خداوند درباره اصحاب کهف می‌فرماید آنان قبلاً مؤمن نبودند حق را که یافتند و با گوش و عقل برایشان ثابت شد حق بر قلب آنان تابید و همه حقایق را باور کردند. آنان جوانمردانی بودند که خود من ایمان آنان افزودم.

وی ادامه داد: قرآن نیز دل را تسخیر و باعث افزایش ایمان مؤمن می‌شود امام علی می‌فرماید در میان همه جنگ‌های مدینه ما مأموریت الهی داشتیم که بعضاً برخی خویشاوندان خود را بکشیم این امر سبب افزایش ایمان ما می‌شد؛ امروز بعضی‌ها به خاطر دیگران حاضر هستند ارزشهای درونی خودشان را از دست بدهند.

انصاریان گفت: خداوند ولی انسان مؤمن است کسی که زیر چتر ولی الله باشد همه جانبه از سوی پروردگار حمایت می‌شود. در قرآن بیان شده است مردان و زنان اهل ایمان هر یک نسبت به دیگر مؤمنان محبت دارند و حسد ندارند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همین مؤمنان مافوق عشق و علاقه شأن نسبت به خدا است. بر اساس آن محبت عاشقانه و متواضعانه مردم را به خوبی‌ها دعوت می‌کنند و اگر هم زشتی را از کسی ببینند به قدری خسارت آن زشتی را نیکو به افراد متذکر می‌شوند که از راه خود برگردند، همچنین تا زمانی که زنده هستند نمازشان ترک نمی‌شود و اهل پرداخت زکات هستند و خداوند این افراد را در رحمت خود قرار می‌کند.

*فاطمه اسدی دولابی

کد خبر 5950050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha