۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹

«آرای موسیقی فارابی» در اصفهان بررسی شد

«آرای موسیقی فارابی» در اصفهان بررسی شد

اصفهان - «آرای موسیقی فارابی» با حضور عضو هئیت مدیره کانون پژوهشگران موسیقی در اصفهان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر بابک خضرایی، عضو هئیت مدیره کانون پژوهشگران موسیقی صبح یکشنبه در نشست «بررسی آرای موسیقی فارابی» با اشاره به فواید مطالعه آرا فارابی در حوزه موسیقی اظهار کرد: مطالعه آرا این اندیشمند، امروزه تأثیر به سزایی در حوزه موسیقی دارد، منتهی با این شرط که این مطالعه، فقط یک مطالعه باستان‌شناسی نباشد.

وی افزود: مطالعه آرای فارابی نشان می‌دهد که بسیاری مطالبی که در آن دوران مطرح بوده و روشی که به کار گرفته امروزه می‌تواند الگویی برای مطالعات و عمل باشد به‌عنوان‌مثال در موضوع دستان بندی تنبور خراسانی شباهات‌های زیادی بین آنچه فارابی مطرح کرده با محتوای مطالعات کتاب دایره المعارف سازهای ایران پر مورد دوتار خراسانی اشاره‌شده است، وجود دارد.

این استادیار گروه موسیقی ادامه داد: شباهت‌های آرا فارابی با مباحث امروزی در حوزه موسیقی شگفت‌انگیز است به‌عنوان‌مثال در بحث پیوند شعر و موسیقی، فارابی آرایی همچون گونه‌های آواگونه و یا گونه‌های تحریرگونه دارد که باز این آرا به ما یادآوری می‌کند موسیقی در روزگار ما هم بر همین اساس بوده است که نمونه بارز آن را می‌توان در آرا تاج اصفهانی مشاهده کرد که وی تأکید می‌کرد: اول شعر و سپس تحریر را تحویل بده که این نکته را فارابی با ادبیات دیگر بیان می‌کند.

وی گفت: در حوزه مطالعات ریتمیک یا دگرسازهای ریتمی شاهد هستیم در اینجا هم فارابی توصیه‌هایی دارد که مجدد شاهد هستیم این آرا در ردیف موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی قابل‌مطالعه، بررسی و تدوین است.

خضرایی تأکید کرد: مطالعه آرا حکیم ابونصر فارابی، فقط مطالعه اینکه دریابیم این فرد درگذشته چه آرایی داشته نیست، بلکه می‌تواند آرایی بر موسیقی‌دانان امروز چه ازلحاظ روش‌های نظری و چه ازلحاظ عملی داشته باشد.

«آرای موسیقی فارابی» در اصفهان بررسی شد

حق مطلب در خصوص نقش مؤثر فارابی در تشریح موسیقی قدیم ایران ادا نشده است

در ادامه سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان اظهار کرد: دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان به‌غیر از جنبه‌های پژوهشی، علمی و تولید آثار موسیقیایی، اجرای صحنه موسیقی یکی دیگر از جنبه‌های مهم این دفتر است که تا کنون به آن پرداخته است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه این شخصیت بزرگ‌ترین فیلسوف قبل از ابن‌سینا و یکی از نوابغ بشری بوده که کتاب «الموسیقی الکبیر» که یکی از بزرگ‌ترین منابع تئوری موسیقی را نوشته است، هیچ رویداد خاصی در کشور برای وی تاکنون برگزار نشده و تنها به نام‌گذاری یک روز در سال به نام ابونصر فارابی اکتفا شده است.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هرچند بزرگانی در کشور ما شرح‌ها و کتاب‌هایی درباره آرای موسیقی فارابی داشته‌اند، اما حق مطلب آن‌طور که درخور این شخصیت باشد و نقش مؤثر وی در تشریح موسیقی قدیم ایران ادا نشده است، از این‌رو دفتر تخصصی موسیقی شهرداری در راستای وظایف خود که توسعه و ترویج خدمات تخصصی موسیقی به عموم شهروندان است، اقدام به برگزاری رویداد «بزرگداشت ابونصر فارابی» کرده است.

گفتنی است بزرگداشت حکیم ابونصر فارابی در قالب دو ویژه برنامه موسیقیایی تحت عنوان «شب فارابی» با اجرا تبنور نوازی و آواز خوانی علی اصغر رحیمی و نشست «بررسی آرای موسیقی فارابی» با سخنرانی بابک خضرایی و اجرایگروه موسیقی، پژوهشی به سرپرستی حمیدرضا حسن‌پور به مدت دو روز در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد.

کد خبر 5950287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha