۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹

صلواتیان مطرح کرد؛

ترویج کتاب بدون رسانه محال است

ترویج کتاب بدون رسانه محال است

دبیر جشنواره کتاب و رسانه گفت: ترویج کتاب در عصر معاصر بدون استفاده از رسانه تقریباً امر محالی است و همنشینی این دو، امر اجباری و الزامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیاوش صلواتیان، دبیر جشنواره کتاب و رسانه در مورد نگاه تخصصی به رخدادها و رویدادهای جشنواره‌ای با مسئله کتاب گفت: رسانه‌ها می‌توانند هم ترویج کننده فرهنگ کتابخوانی باشند و هم می‌توانند بر ضد فرهنگ کتابخوانی حرکت کنند.

وی افزود: اکنون بلایی که رسانه‌های اجتماعی بر سر مردم آورده‌اند این است که افراد را از کتابخوانی به سمت پاراگراف خوانی هل دهند و افراد با خواندن پاراگراف فقط مطلع هستند ولی دانشی نخواهند داشت و در واقع فرد با خواندن پاراگراف‌ها با کوهی از اطلاعات پردازش نشده مواجه می‌شود.

صلواتیان با بیان اینکه الزاماً کنشگری رسانه‌ای نمی‌تواند منجر به بهبود وضعیت کتاب و مطالعه کتاب شود و برخی مواقع ممکن است اثر عکس داشته باشد گفت: تمرکز بر کیفیت حضور رسانه و تولید محتوای مطلوب و با کیفیت می‌تواند موجب ترویج کتاب شود.

وی افزود: اکنون در جهانی رسانه‌ای شده زیست می‌کنیم و رسانه با جز جز و سبک زندگی افراد گره خورده است و نمی‌توان آن را جدا کرد و رسانه تصویر جدی و واقعی از جهان را بر ذهن فرد ایجاد می‌کند که می‌تواند منطبق با واقعیت و یا با فاصله از واقعیت باشد. در این جهان رسانه یکی از ابزارهای جدی رساندن پیام و شکل دادن و تغییر دادن سبک زندگی در هر حوزه‌ای است.

ترویج کتاب در عصر معاصر بدون رسانه امر محالی است

صلواتیان گفت: ترویج کتاب در عصر معاصر بدون استفاده از رسانه تقریباً امر محالی است و همنشینی این دو، امر اجباری و الزامی است. در حال حاضر مؤلفه اصلی شکل دهنده سبک زندگی ما به معنی عادت‌ها و کنش‌های رسانه است و مولفه‌هایی مانند یادگیری اجتماعی و آموزش با فاصله زیادی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این امر باعث شده افرادی که قصد تغییر سبک زندگی دارند از رسانه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای تغییر سبک زندگی باید به سمت رسانه‌ها رفت گفت: در حال حاضر ترویج کتاب یعنی تغییر سبک زندگی و تغییر سبک زندگی یعنی اکنون بدون رسانه در جهان رسانه‌ای شده امکان پذیر نیست.

دبیر جشنواره کتاب و رسانه افزود: در صنایع خلاق مزیت رقابتی محتوا در خلاقیت است و اگر محتوای ارائه شده فاقد خلاقیت باشد به خصوص برای نسل جدید که نسلی به شدت تشنه خلاقیت و تفاوت است این محتوا نمی‌تواند مؤثر باشد و می‌تواند اثر عکس داشته باشد. اکنون عصر انتقال یک طرفه محتوا توسط رسانه‌ها به مخاطبین تقریباً رو به پایان است و مخاطبان به عنوان تعامل گران محتوا خودشان از این استخر محتوا، محتواهای مورد نیاز را انتخاب می‌کنند.

صلواتیان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به دنبال محتوای کیفی باشند که به ترویج کتاب منجر شود افزود: رسانه باید محتوای ترویجی در گونه‌های مختلف و متناسب با مخاطبین، تولید و در معرض انتخاب قرار دهند. هدف و کارکرد اصلی جشنواره کتاب و رسانه، تشویق و ترغیب و حمایت از تولید محتوا با موضوع کتاب است.

کد خبر 5953488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha