۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا:

عامل اصلی بالارفتن آمار هپاتیت در دنا دندان پزشک های سیار هستند

عامل اصلی بالارفتن آمار هپاتیت در دنا دندان پزشک های سیار هستند

یاسوج- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا گفت: دندانپزشک های سیارعامل اصلی بالارفتن آمار هپاتیت در دنا هستند و در پی بالا رفتن آمار هپاتیت در شهرستان، دنداپزشکان متخلف به دادگستری معرفی شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد یزدانپناه ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون هشت مورد بیمار مبتلا به «هپاتیت ب» در شهرستان شناسایی شد.

وی آمار بروز «هپاتیت ب» در شهرستان دنا را ۱۳ مورد در صد هزار نفر عنوان کرد و گفت: استفاده از وسایل غیر استریل توسط دندانپزشکی های سیاری که در روستاها کار می‌کنند، عامل بالا رفتن آمار هپاتیت است.

یزدانپناه تصریح کرد: هپاتیت نوعی التهاب کبد است که مصرف الکل، عوارض داروها، بیماری‌های خود ایمن و برخی سموم آن را به وجود می‌آورند.

وی افزود: هپاتیت A نوعی عفونت ویروسی و بسیار مسری است که باعث التهاب کبد می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد و در بازه زمانی سه تا شش ماه نیز درمان می‌شود.

یزدانپناه اظهار داشت: این ویروس از طریق آب یا غذای آلوده، تماس نزدیک یا فرد آلوده و تماس جنسی منتقل می‌شود و در حال حاضر انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارد، همچون هپاتیت ویروسی، هپاتیت خود ایمنی، هپاتیت الکلی و هپاتیت ناشی از سموم و تنها شکلی از هپاتیت که می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند، هپاتیت ویروسی است و بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت ویروسی علائمی ندارند و نمی‌دانند که آلوده هستند.

وی افزود: در هپاتیت حاد، ممکن است علائم طی دو هفته تا شش ماه ظاهر شوند، که شامل تب، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره، مدفوع روشن، درد مفاصل و زرد شدن پوست و چشم‌ها است و بروز علائم هپاتیت ویروسی مزمن نیز ممکن است چند دهه طول بکشد.

یزانپناه با بیان اینکه در شهرستان دنا ۸۰ بیمار هپاتیتی وجود دارد، گفت: این بیماران هر شش ماه یک بار توسط پزشک مراقبت و آزمایشات لازم برای بررسی آنزیم‌های کبدی انجام و اعضای خانواده‌های آنها نیز به صورت رایگان برای بررسی بیشتر ارجاع داده شده‌اند.

وی افزود: در صورت منفی بودن آزمایش این افراد، واکسن هپاتیت در سه نوبت تزریق می‌شود.

کد خبر 5953522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha