۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

جانشین معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی:

اعتکاف ظرفیت جامعه‌سازی و تمدن‌سازی دارد

اعتکاف ظرفیت جامعه‌سازی و تمدن‌سازی دارد

مشهد- جانشین معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اعتکاف ظرفیت جامعه‌سازی و تمدن‌سازی دارد، گفت: اینکه در سه شب صدها هزار معتکف اعتکاف می‌کنند در تمدن سازی کارآمد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی بخشی با اشاره به اینکه اعتکاف ظرفیت جامعه‌سازی و تمدن‌سازی دارد، گفت: اینکه در سه شب صدها هزار معتکف در مساجد اعتکاف می‌کنند در تمدن سازی بسیار کارآمد است.

جانشین معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در سوره بقره آیه ۱۲۵ قرآن کریم به پیمانی که خداوند متعال از حضرت ابراهیم (ع) و فرزند بزرگوارش گرفته است تا خانه خدا را برای طواف‌کنندگان و کسانی که در آنجا می‌خواهند معتکف شوند پاکیزه کنند، اشاره شده است.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که در بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع) و بهترین مکان از بهترین بندگان خداوند خدمت می‌کنیم، گفت: رویدادهای دینی کارکرد و فلسفه‌های منحصر به فردی دارند که یکی از آنها اعتکاف رجبیه یا ایام البیض است و در ایام ۱۳،۱۴ و ۱۵ ماه رجب برگزار می‌شود.

بخشی، تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی کمتر کسی می‌دانست اعتکاف چیست اما یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی اعتکاف است که خوشبختانه احیا شده است.

جانشین معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه بیان کرد: در ایام اعتکاف شاهد صحنه‌های ناب نماز شب خواندن و راز و نیاز با خدای بزرگ توسط جوانان و نوجوانان هستیم که طی سه روز در کشور مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: نقش رسانه در نشان دادن این اتفاق بزرگ و زیبا در تقابل با رسانه‌های غرب بسیار مؤثر است که باید هنرمندانه با کلمات و تصاویری ناب به آن پرداخته شود تا این رویداد به همه دنیا معرفی شود.

بخشی، از توفیقات معتکفان حرم مطهر رضوی سخن گفت و ابراز کرد: معتکفان در بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع) طعم شیرین بندگی را در کنار ولی خدا تجربه می‌کنند و مهمان حضرت رضا (ع) هستند.

اعلام برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی

جانشین معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در این ایام اشاره کرد و گفت: علاوه بر بحث تغذیه و اطعام معتکفان در حرم مطهر رضوی در وعده‌های افطار و سحر، برنامه‌های تبلیغی و معنوی ویژه‌ای برای آنان تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، افزود: بر اساس تجربیات سال‌های گذشته امسال برنامه‌ها به صورت پاتوقی تدارک دیده شده است. به این صورت که معتکفان در گروه‌های ۳۰ یا ۴۰ نفره از برنامه‌های فرهنگی که برای آنان تدارک دیده شده است بهره مند می‌شوند.

بخشی، تربیت فرزند، حفظ قرآن احکام، اقتصاد خانواده و … را از موضوعات برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این ایام ذکر کرد و گفت: آئین معنوی اعتکاف امسال در روزهای ۵ شنبه، جمعه و شنبه برگزار می‌شود و شب جمعه مراسم دعای کمیل و صبح جمعه دعای ندبه در جمع معتکفان قرائت می‌شود.

جانشین معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی پرداختن به موضوع کتاب اعم از خوانش و معرفی کتاب، زیارت و امام شناسی و گفتگوی صمیمانه چند نفره در خصوص معنویت، عبادت و بندگی را از دیگر محورهای برنامه اعتکاف حرم مطهر رضوی دانست و خاطر نشان کرد: همزمان با آخرین روز اعتکاف ویژه برنامه اعمال ام داوود بلافاصله پس از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود.

کد خبر 5956663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha