۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۶

مدیر کل محیط زیست مرکزی خبر داد؛

دریافت ۷ میلیارد ریال خسارت آلودگی از واحدهای متخلف مرکزی

دریافت ۷ میلیارد ریال خسارت آلودگی از واحدهای متخلف مرکزی

اراک- مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی از دریافت بیش از ۷ میلیارد ریال خسارت آلودگی خاک از زمان ابلاغ ماده ۱۵ قانون خاک تاکنون از واحدهای صنعتی متخلف این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی با اشاره به دریافت خسارت آلودگی خاک از واحدهای صنعتی متخلف استان مرکزی، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲ هزار و ۲۳۷ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی به صورت مستمر مورد پایش و خوداظهاری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی، ۵۱ مورد پایش خاک توسط آزمایشگاه‌های معتمد و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی انجام شده است، افزود: خاک عنصر ارزشمند در تداوم زمین است و حیات هر موجود زنده به خاک وابسته است و با توجه به غیرقابل تجدید بودن و نقش‌های متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است.

یوسفی اظهار کرد: با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزا طبیعت، هر ساله سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز پنج دسامبر (۱۴ آذرماه) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال ۲۰۲۳ میلادی Soil and Water»: a source of life، « خاک و آب منشأ زندگی است، نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص اهمیت خاک توضیح داد: خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوع نظیر تأمین غذا، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تأمین مصالح ساختمانی، منبع دارویی و منابع ژنتیک، زیستگاه موجودات زنده، جایگاه چرخه عناصر غذایی تنظیم سیلاب‌ها، تنظیم آب و هوا و تصفیه آب است.

یوسفی عنوان کرد: خاک، بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده و از زندگی در خشکی و کل زمین پشتیبانی می‌کند و بیش از ۹۰ درصد موجودات زنده در خاک زندگی کرده و یا بخشی از زندگی خود را در خاک سپری می‌کنند.

وی با تاکید بر مدیریت و حفاظت یکپارچه آب و خاک، اظهار داشت: مدیریت نادرست بهره‌برداری از خاک و عدم توجه به مصرف صحیح و اصولی از آب‌های سطحی و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، محیط زیست را با خطری جدی مواجه کرده و در همین خصوص دولت سیزدهم خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از خاک کشور را با رویکرد مدیریت یکپارچه آب و خاک ابلاغ کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: برگزاری جلسات تخصصی با دستگاه‌های ذیربط به منظور پایش خاک‌های کشاورزی با پتانسیل آلودگی، پایش صنایع و معادن به منظور شناسایی خاک‌های آلوده، الزام و تکلیف شهرک‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی به رعایت قوانین خاک، شناسایی واحدهای آلاینده خاک و صدور اخطاریه و الزام واحدهای صنعتی بزرگ به پایش خاک در راستای خود اظهاری، از مهمترین اقدامات این اداره‌کل در راستای حفاظت و مدیریت بهینه خاک است.

کد خبر 5958248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      اگر دولت خسارت الودگی گرفت هواصاف میشود پول را می دهند شیر می دهند مردم کمک میکند به صنایع که ماشین آلات تعویض کنند پس پول چه پیشود