۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶

وزیر اقتصاد:

فریاد اصلاح باید از دانشگاه به گوش برسد

فریاد اصلاح باید از دانشگاه به گوش برسد

مشهد- وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر جامعه و مردم از سویی و حکمرانان و مسوولان از سوی دیگر مسیر غلطی را طی می‌کنند فریاد اصلاح باید از دانشگاه به گوش برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی ظهر چهارشنبه در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: روز دانشجو روز دانشجویان منتقد است، روزی که نماد بیداری و آگاهی دانشجوی ایرانی را در تاریخ کشور به فراموشی نسپاریم.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: دانشگاه مرکز آگاهی‌بخشی، آزادگی، حریت و بحث‌های کارشناسی و علمی است، مگر غیر از این رسالتی بر دوش دارد؟ اگر جامعه و مردم از سویی و حکمرانان و مسئولان از سوی دیگر مسیر غلطی را طی می‌کنند فریاد اصلاح باید از دانشگاه به گوش برسد.

خاندوزی بیان کرد: قدمت، سابقه، توان علمی، پژوهشی، اندیشه‌ای و فکری دانشگاه فردوسی نیازمند هیچ توضیحی نیست و شما میراث‌دار چنین تجربه و دیرینه ارزشمندی هستید. روز دانشجو و یاد و خاطر سه شهید ۱۶ آذر را گرامی می‌داریم.

وزیر اقتصاد افزود: هرچه نقدها بلندتر و رساتر باشد، هر دولتی باید خدا را شکر کند که از نعمت دانشگاه مستقل و آزاد برخوردار است، استادان حرف‌های عالمانه می‌زنند و نقد می‌کنند و دانشجویان نیز دنبال اصلاح امور هستند.

وی بیان کرد: فضای مسوولانه‌ای در دانشگاه است که هرچه بیشتر باشد یکی از نعمت‌های جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که باید قدر دانشگاه را بدانیم.

خاندوزی در ادامه این نشست همچنین گفت: مگر فراموش کردید که یک کاندیدا در انتخابات رئیس جمهوری نمی‌توانست ابر بدهکاران مالی را نام ببرد. ما هر فصل نام ابر بدهکاران مالی را منتشر می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: در این کشور روزنامه‌ها نقد می‌کنند که باید قدردان این فضا باشیم.

افزایش ارتباط میان دانشگاه، وزارت اقتصاد و دولت

وی ادامه داد: در فضای داخل به راحتی می‌توانیم انتقاد کنیم و در فضای خارجی نیز هر فردی انصاف داشته باشد می‌داند دولت سیزدهم در بسیاری از مسیرهایی که گمان نمی‌رفت، حرکت کرد.

خاندوزی بیان کرد: پیشرفت و پسرفت آینده یک کشور را می‌توان در پیشانی دانشگاه آن کشور دید.

وی ادامه داد: اگر امروز به کیفیت دانشگاه‌های خودمان نگاه کنیم می‌توانیم در خصوص آینده کشور قضاوت کنیم، بنابراین هرقدر امروز استاد و دانشجو کیفی‌تر و عمیق‌تر کار کنند و ۱۰ سال بعد بسیاری از این پیشنهادات محقق می‌شود.

خاندوزی گفت: تلاش کرده ایم ارتباط فی‌مابین دانشگاه، وزارت اقتصاد و دولت را در قالب مدرسه سیاست‌گذاری شکل دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری‌های دو سال گذشته، ما را از چاله ۱۰ ساله سرمایه‌گذاری‌های پایین و رشد اقتصادی قریب به صفر خارج کرد و این رقم مثبت شد.

وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی دو سال اخیر ۸.۹ میلیارد دلار بوده که این رقم از تمام ۱۰ سال دهه ۹۰ عدد بالاتری است.

خاندوزی افزود: در زمینه داخلی دولت علی رغم کسری بودجه بیان کرد از هر فردی که از محل سود سال قبل سرمایه‌گذاری انجام دهد، مالیات دریافت نمی‌کنیم و بر درآمد کوتاه‌مدت خود چشم بست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با همین سیاست اعداد بزرگی قریب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه رخ داد. فقط یکی از شرکت‌ها اعلام کرد که ۳۰ هزار میلیارد تومان ناشی از این تشویق، افزایش سرمایه‌گذاری داشته است.

موضوع فساد چای فقط یک کمپین رسانه‌ای وسیع است

همچنین در ادامه این نشست وی در خصوص پرونده فساد چای اظهار کرد: پرونده فساد چای حدود ۹ ماه قبل از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی شده بود و موضوع جدیدی به شمار نمی‌رفت که این چنین پیش چشم مردم به رخ کشیده شود لذا موضوع حاضر فقط یک کمپین رسانه‌ای وسیع است.

خاندوزی ادامه داد: پیش از این موارد مربوط به فساد چای شناسایی شده و برکناری‌ها صورت گرفته بود و پرونده هم به دادگاه رفته اما تبدیل به یک کمپین رسانه‌ای وسیع نشده بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: در مساله فساد عمدتاً تصاویر ساخته شده جامعه براساس برساخته هایی است که دیگران می‌آورند و در پیش چشم جامعه قرار می‌دهند و اگر نه در بسیاری از موارد، همین همگرایی که الان تا حد زیادی در پشت جلسات هیأت دولت وجود دارد، باعث شده که بسیاری از سامانه‌های فعلی در وزارت اقتصاد را فراتر از قانون و تکلیف راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: با راه اندازی همین سامانه‌ها و پوشش حداکثری آنها در راستای هوشمندسازی اقتصاد، جلوی بسیاری از اتفاقات مفسده آمیز گرفته شده است، اموری که در این سامانه‌ها به انجام می‌رسد پیش از این برای شکل گیری هر کدام از آنها چندین ماه رفت و آمد و خم و راست شدن پیش فلان دستگاه دولتی لازم بود و همه اینها به نحوی آغشته به فساد بودند یا خیلی خوشبینانه در همه شهرستان‌ها و دستگاه‌های کشور در معرض فساد قرار داشتند.

کد خبر 5959693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Reza IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      چه زحمتی میکشید که نام ابر بدهکار بانکی را در هر فصل اعلام کنید ، آقای محترم بفرمائید چرا وامهای دستوری بی حساب و کتاب داده میشود که منجر به بدهی کلان گردد آخر بی قانونی تا کی ادامه خواهد داشت ...
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      بفرمایید من دانشگاهی شما ابر بدهکارانی را اعلام کنید که بدهی خود را ندادند نه همه کسانی که وام گرفتند و خوشحساب هستند