۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

یک درصد بودجه شرکت‌ها باید به بخش فرهنگ و هنر تزریق شود

یک درصد بودجه شرکت‌ها باید به بخش فرهنگ و هنر تزریق شود

اراک- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره اقدام جدید دولت مردمی در بخش فرهنگ و هنر گفت: یک درصد بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی باید در بخش فرهنگ و هنر به صورت برون‌سپاری تزریق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، با تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: نظارت، تسهیلگری، حمایتگری و تنظیم‌گری سهم دولت در بخش فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی به عهده حلقه‌های میانی و مردم است، بیان کرد: مرزهای فرهنگی ایران منطبق بر مرزهای سیاسی نیست و دیپلماسی کشور به شدت فعال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه اندازی مجموعه زنجیره‌ای کتاب فروشی‌ها به زودی در کشور به عنوان زیرساخت بزرگ ترویج فرهنگ کتاب خوانی و حمایت از کتاب و ۲۰۰ کتاب خانه سیار در دستور کار است.

اسماعیلی اظهار کرد: فهرست هنرمندانی که عضو صندوق هنر نیستند را دریافت می‌کنم و در اسرع وقت انجام می‌دهم.

وی گفت: طرح احیای کتابخانه‌فروشی‌ها کامل شده و بودجه آن در حال تأمین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های بزرگ فرهنگی در کشور بیان کرد: ۲۰۰ کتابخانه سیار با همکاری وزارت صمت وارد روستاها و مناطق محروم می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: چهار هزار کتابخانه در کشور وجود دارد، ۵۰۰ کتابخانه در حال ساخت نیز تا ۲ سال آینده افتتاح می‌شود.

وی مردم را فرهنگی بیان کرد و گفت: ۱۰ میلیون مشترک کتابخانه وجود دارد که سه میلیون آن فعال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فیلم‌های نمایش خانگی گفت: نظارت نمایش خانگی از اواخر دولت قبلی از ارشاد خارج شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تمهید است تا به تقسیم کار روشن برسد.

اسماعیلی با بیان اینکه گشت ارشاد از سال ۸۵ در کشور راه افتاده است، افزود: در تابستان سال ۱۴۰۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رئیس جمهور این وضعیت تغییر کرد.

وی حجاب را از ضروریات و واجب شرعی در جامعه دانست و گفت: کم‌کاری در دولت مردمی جایگاهی ندارد و اگر کم‌کاری باشد آن را به دیگران ارتباط نمی‌دهیم.

اسماعیلی بیان کرد: پذیرش و اصلاح ضعف‌ها می‌کنیم و عذرخواهی مرام دولت سیزدهم است که به عنوان الگوی حکمرانی در کشور دنبال می‌شود.

وی با تبریک روز دانشجو، افزود: ذات دانشگاه و دانشجو باید مطالبه‌گری باشد و دانشجویان باید از کارهای کرده و نکرده انتقاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در جامعه اسلامی مردم در مقابل مسئولان، مطالبات خود را بدون لکنت بیان می‌کنند.

وی بیان کرد: جامعه علوی، مخالف و منتقد دارد و مردم آن از آزادی بیان برخوردارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خود را پاسخگوی مردم می‌دانیم، کسی که مسئول می‌شود باید در اتاق شیشه‌ای و در برابر مردم شفاف باشد و هیچ امر غیرشفافی نداشته باشد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه دانشجو باید از مسئولان حساب بکشد، افزود: سوال و انتقاد دانشجو با شجاعت و بدون لکنت از وزیر کشور خود لذت بخش است.

وی گفت: مسئولان باید صبور باشند، امروز خوشحالم در دانشگاه اراک، دانشجویان تلاش کردند صحبت‌های خود را بدون واسطه بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری روز دانشجو، ادامه داد: سه نفر از دانشجویان دانشکده فنی تهران در ۷۰ سال پیش در اعتراض به نقش مخرب آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و اعتراض به حضور نیکسون به بدترین شکل توسط ساواک به شهادت رسیدند.

اسماعیلی نشست در جمع دانشجویان اراک را سومین نشست دانشجویی در طول هفته اخیر در جمع دانشجویان کشور بیان کرد و گفت: در این کشور شهدای زیادی از جمله شهید علم‌الهدی، شهید شهریاری، شهید علیمحمدی، شهید رضایی و شهید فخری‌زاده تقدیم شده که هرکدام دانشمندان بزرگی بودند و با افتخار مسیر رشد و تعالی کشور را هموار کردند.

وی بیان کرد: مرزهای فرهنگی ایران منطبق بر مرزهای سیاسی نیست و دیپلماسی کشور به شدت فعال است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای بی‌نظیر استان مرکزی را دایره المعارفی از رجال کشور عنوان کرد و افزود: باید به آنها پرداخته شود و این مهم در تمام کشور مورد توجه است.

اسماعیلی عنوان کرد: حوزه حکمرانی فرهنگ به شدت تضعیف شده است و به عنوان نمونه امسال یک سوم بودجه ۲۰ سال قبل در حوزه کتاب در اختیار است.

وی، با بیان اینکه سال ۱۳۸۵ ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی هنری اراک شروع شد، ادامه داد: سال ۱۴۰۰ که این مجتمع تحویل گرفته شد هنوز تکمیل نشده بود و به زودی افتتاح می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: منکر مشکلات نیستم اما باید بدانید که حکمرانی نوین فرهنگی در این دولت شروع شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ باید از روی زمین بلند شود و در این راستا از سال جاری بودجه فرهنگی هنری را به انجمن‌های تخصصی، از جمله انجمن موسیقی، ادبی، هنری و سایر انجمن‌ها تخصیص داده می‌شود که سالانه حدود ۱۰ میلیارد ریال به هر انجمن اختصاص می‌یابد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه شورای هنر بعد از ۱۳ سال تعطیلی در دولت سیزدهم احیا شد، گفت: از مصوبات درجه یک این وزارتخانه می‌توان به راه‌اندازی بنیاد پویا نمایی اشاره کرد و امروز با ساخت فیلم بچه زرنگ که در حال نمایش است، تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال فروش داشته است.

کد خبر 5960473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha