۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۴

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان مطرح کرد؛

افزایش ۶ میلیون مترمکعبی آبخوان «رومشکان»/دشت ممنوعه احیا می‌شود؟

افزایش ۶ میلیون مترمکعبی آبخوان «رومشکان»/دشت ممنوعه احیا می‌شود؟

خرم‌آباد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از افزایش شش میلیون مترمکعبی حجم آبخوان و دشت «رومشکان» خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس آمار مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان، سطح آب زیرزمینی دشت رومشکان در پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به میزان ۱۴۰ سانتیمتر افزایش تراز داشته است که معادل افزایش حدود شش میلیون مترمکعب حجم آب آبخوان است.

وی افزود: علاوه بر بارش مناسب در سال آبی گذشته، مجموعه اقدامات انجام شده حفاظت منابع آب، شامل نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی، جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت مازاد بر پروانه بهره‌برداری چاه‌ها، باعث بهبود وضعیت آبخوان و افزایش تراز آب زیرزمینی در دشت رومشکان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای لرستان اقدام به صدور مجوز برداشت از منابع آب سطحی (رودخانه سیمره) در شهرستان رومشکان به میزان ۹۰۰ هکتار کرده است که ۴۰۰ هکتار از آن منجر به احداث ایستگاه‌های پمپ‌زنی و اجرای شبکه آبیاری تحت‌فشار شده است و مابقی در حال احداث است.

حسن‌نژاد، تصریح کرد: این موضوع در چارچوب برنامه اصلاح الگوی کشت، باعث کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی از طریق انتقال کشت گیاهان آب بر مانند سیب‌زمینی و محصولات جالیزی به اراضی تحت پوشش منابع آب سطحی شده است.

بنابراین گزارش، دشت رومشکان در حال حاضر جز دشت‌های ممنوعه بوده که مجموعه این فعالیت‌ها باعث شده که ضمن توقف روند افت سطح آب زیرزمینی، امیدواری بیشتری را برای احیای آبخوان دشت رومشکان به ارمغان آورده است.

کد خبر 5961437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha