۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

رییس مرکز بهداشت کاشان:

آلودگی هوای‌ کاشان در ساعات بعد از ظهر و شب بیشتر می شود

آلودگی هوای‌ کاشان در ساعات بعد از ظهر و شب بیشتر می شود

کاشان - رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: آلودگی هوا در غروب و شب بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر مسعود دهقانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش آلودگی هوا اظهار داشت: آلودگی هوا در هنگام غروب و شب بیشتر است و از این رو توصیه می‌شود گروه‌های حساس در این زمان از خانه خارج نشوند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا به دلیل وارونگی هوا مواجهه هستیم، ابراز داشت: در وارونگی هوا، آلودگی در شب افزایش می‌یابد و به طور کلی آلودگی شبانه در مواقعی که شاهد سکون و سرمای هوای هستیم رخ می‌دهد، چراکه سردی و سنگینی هوا باعث انباشت آلاینده‌ها شده و افزایش آلودگی در شب رخ می‌دهد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان تصریح کرد: اگر شرایط پایداری هوا را داشته باشیم و جابه‌جایی افقی نباشد، سرما باعث سنگینی هوا می‌شود و در این شرایط آلاینده‌ها به سطوح پایین‌تر می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان کمتر از پنج سال، سالمندان بالاتر از ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، آلرژی، مبتلایان به سندرم متابولیک و زنان باردار بیشتر از سایر افراد تحت تأثیر آلودگی هوا و ذرات معلق قرار دارند.

دهقانی در خصوص نقش مهم تغذیه برای حفاظت بدن در برابر مضرات آلودگی هوا گفت: میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C مثل پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، انار، سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل، شلغم، لبو و پیاز و انواع کلم را در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید.

وی با اشاره به اهمیت مصرف مکمل ویتامین D افزود: ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد لذا توصیه می‌شود بر اساس دستورالعمل کشوری وزارت بهداشت ماهیانه یک عدد پرل ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین D توسط افراد بالای ۱۲ سال و هر دو ماه یک عدد پرل ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین D توسط دانش آموزان در مقطع ابتدایی مصرف شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان با اشاره به اینکه مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می‌دهد، ادامه داد: کلسیم موجود در شیر منجر به کاهش جذب سرب و سایر فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود و از این رو توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم چرب استفاده شود چراکه دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فرآورده‌های لبنی پرچرب می‌تواند در کاهش کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود؛ بنابراین توصیه می‌شود روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست کم چرب مصرف شود.

کد خبر 5963556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha