۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲

مدیرکل سازمان منابع طبیعی کشور:

سالانه ۲ میلیارد تن خاک ایران بر اثر فرسایش از بین می‌رود

سالانه ۲ میلیارد تن خاک ایران بر اثر  فرسایش از بین می‌رود

اردبیل- مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی حفاظت خاک و آبخیزداری، سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور بر اثر فرسایش از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، ترحم بهزاد پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند در دانشگاه محقق اردبیلی، با اشاره به حساسیت‌های اقلیمی و شکنندگی زیست بوم‌های کشور، اظهار کرد: طی ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق بالقوه، افزایش دما و کاهش موجودی آب بودیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار از خاک کشور بر اثر فرسایش از بین می‌رود، تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی امور بررسی‌های برنامه عمران سازمان ملل، هزینه فرسایش خاک در ایران ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی برآورد شده و ۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل‌های شدید و طبقاتی قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: مناطق کوهستانی به طور مستقیم با ارتفاعات و ناهمواری‌های زمین و رشته کوه‌ها در ارتباط است و ویژگی‌های هندسی، تفاوت تابش دریافتی و تغییرات دمایی با افزایش ارتفاع بر تنوع محیط‌های کوهستانی و دگرگونی در شرایط جوی مؤثر است.

کد خبر 5965793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha