۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۲

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

سند استانی ساماندهی سموم کشاورزی در مازندران تدوین شد

 سند استانی ساماندهی سموم کشاورزی در مازندران تدوین شد

ساری- رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سند استانی ساماندهی سموم کشاورزی در مازندران با یک چشم‌انداز ۵ ساله و با اعتبار ۴۰ میلیاردی تدوین شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد غلامی عصر پنجشنبه در در همایش استانی ساماندهی آفت‌کش‌های شیمیایی و ارتقای سلامت یا بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بحث نظارت بر سلامت غذا و دارو و پرداختن به سلامت جسمی و روحی افراد جامعه توجه جدی و نقش مؤثری دارد، افزود: در ارزیابی که در خصوص علل مرگ و میر انجام شده پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها در رتبه بالایی قرار دارند که در مازندران نیز به همین گونه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه در بیماری‌های قلبی عروقی مسائلی نظیر چاقی، دیابت، فشارخون بالا و استرس نقش مهمی دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع به شیوه زندگی فرد باز می‌گردد از جمله استفاده از نمک، چربی و مواد شیرین در تغذیه که نقش مهمی در ابتلاء و یا تشدید این بیماری‌ها دارد.

این مسئول تصریح کرد؛ در بحث سرطان‌ها نیز عواملی نظیر سن، مسائل ژنتیکی و رفتارهای تغذیه‌ای موثرند که همه این‌ها به شیوه زندگی انسان باز می‌شود.

غلامی با اظهار این مطلب که همه ما با آب و غذا سروکار داریم که اگر از استانداردها و معیارهای سلامت برخوردار نباشند می‌توانند مسبب بیماری‌ها قرار گیرند، اذعان کرد: به هر طریق این آب و غذا وارد بدن شده و با اثرگذاری در تولید انرژی و ساخت بافت می‌تواند بر روی شرایط کاری فرد و حتی سلول‌های او اثر بگذارد و سلول‌های خطر را به سمت سلول‌های سرطانی پیش ببرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با تاکید بر اینکه از مواردی که انسان‌ها با آن تماس دارند همین آفت‌کش‌ها هستند که ارتباط آنان با سرطان‌های ریه، گوارش و غیره به اثبات رسیده است افزود: همه تلاش ما آن است که فرد در سلامت باشد و این سلامت به معیارهای ارزشیابی سلامت باز می‌گردد و لذا از هر چیزی که به این سلامت فرد لطمه می‌زند باید پیشگیری کنیم و اگر امکان پیشگیری وجود ندارد حداقل آسیب را به حداقل ممکن برسانیم.

غلامی تشریح کرد: ما امروز گرد هم جمع شدیم که در استانی که قطب کشاورزی کشور است با هم افزایی و همکاری سایر سازمان‌هایی که در سلامت محصولات کشاورزی و باغی موثرند یک فضایی را ایجاد کنیم تا این محصولات از حداکثر شاخص‌های سلامت برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته، سند استانی ساماندهی سموم کشاورزی در مازندران با یک چشم‌انداز ۵ ساله و با اعتبار ۴۰ میلیاردی تدوین شد که در مقایسه با تأثیرات ارزشمندی که این سند در حوزه سلامت دارد و جدا از قابلیت اجرایی استانی حتی در سطح ملی نیز قابلیت اجرایی دارد رقم پایینی برای اجرای این سند محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: این دانشگاه مصمم است که این سند را به انجام برساند و مشکلات مالی هم نمی‌تواند مانعش شود و انشاالله که در طی ۵ سال با حمایت و همکاری دستگاه‌هایی که در اجرای آن سهیم هستند بتوانیم اقدامات مهمی را در این زمینه اجرایی کنیم.

کد خبر 5966961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha