۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱

امام جمعه اردبیل:

سیر صعودی طلاق در اردبیل زنگ خطر را به صدا درآورده است

سیر صعودی طلاق در اردبیل زنگ خطر را به صدا درآورده است

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: سیر صعودی طلاق در جامعه زنگ هشدار را به صدا درآورده و بهتر است همه مراقب نظام خانواده و استحکام آن باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی ظهر چهارشنبه در اولین همایش ملی خانواده آرمانی در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: احساسی امنیت و آرامش ریشه در مسائل و مبانی فرهنگی و اعتقادی دارد و باید نوع تلقی خود را در جامعه و نظام خانواده به شکل صحیح و درست اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی با بهره‌گیری از اساتید برجسته سعی خواهد کرد تا با برگزاری چنین همایش‌هایی به تبیین موضوع و اهمیت نظام خانواده پرداخته و راز و رمز زندگی موفقیت‌آمیز زوجین را در گذشته و امروز تبیین و تشریح کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: زوجین دانشجو نیز باید قبل از ازدواج از ظرفیت مشاوره و مهارت‌آموزی بهره‌مند شده تا بتوانند زندگی آرامی را در دوران دانشگاهی و خارج از آن تجربه کنند.

آیت‌الله عاملی افزود: در اسلام طلاق و از هم پاشیدگی خانواده به لرزیدن عرش تعبیر شده و ضرورت دارد زوجین به دور از هرگونه مسائل هیجانی به تقویت عواطف، احساسات جمعی، انس و محبت توجه کرده و با رعایت قواعد زندگی آرام به دور از هرگونه نگرش غلط سعی کنند تا استحکام روابط را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در پا برجا ماندن نظام خانواده در کنار عناصر مختلف، تنظیم روابط صحیح بسیار مهم است که در مکتب اسلام به صورت ریشه‌ای به این مسئله توجه شده و حتی ویژگی‌های زنان و احترام گذاشتن به آنها تاکید شده است.

آیت‌الله عاملی وجود ۷۰۰ نوع آداب را در اسلام یادآور شد و اضافه کرد: امروز با جنگ آداب و سنن غلط روبه‌رو هستیم که گاهی این آداب کرامت انسان‌ها را نیز زیر سوال می‌برد.

وی بیان کرد: در محیط‌های علمی و دانشگاهی باید اصلی‌ترین عناصر شکل‌گیری نظام خانواده و آغاز زندگی مشترک برای زن و مرد تبیین شود تا آنها بدانند که چقدر مکتب اسلام به انس و محبت و همراهی عاطفی زن و شوهر توجه کرده است.

آیت‌الله عاملی همنشینی با زن برای رفع نیازهای عاطفی را شایسته‌تر از اعتکاف و سایر عبادت‌های فردی عنوان کرد و ادامه داد: ثروت عظیمی که ناشی از معرفت و عاطفه است باید در جامعه با استفاده ار روابط گرم خانواده پمپاژ شده و در سلول‌های نظام اجتماعی به حرکت درآید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: هر خانواده‌ای که در آن اعضا به مجادله و دعوا مشغول باشند، از هر گوشه آن شیطان به دست زدن مشغول است و ضرورت دارد به دور از هرگونه دعوا و درگیری در نظام خانواده مباحثه و حل مشکلات در یک فضای تعاملی انجام شود.

آیت‌الله عاملی به آمار صعودی طلاق در جامعه و نگرانی‌های ناشی از آن اشاره کرد و گفت: ما در شورای فرهنگ عمومی نگران این امر هستیم که مبادا با افزایش طلاق نظام خانواده و روحیه فرزندان تضعیف شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل افزود: برای حفظ نهاد خانواده از زوال، ضرورت دارد تا عنصر اصلی در این نهاد که عفت و حیا است، مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن سعی کنیم روابط سالم برقرار باشد.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که از فقر عاطفی رنج ببرد، قطعاً با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌شود و شایسته است در نظام خانواده در مسیر تربیت فرزندان عناصر عاطفی و محبت مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه اردبیل از برگزارکنندگان همایش ملی خانواده آرمانی قدردانی کرد و ادامه داد: تداوم برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند موضوع را به خوبی در جامعه تبیین و اعضای خانواده را نسبت به شناخت بیشتر وادار کند.

کد خبر 5972035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ظاهروثیق IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      1 1
      اززمانی که اردبیل استان شده متاسفانه سطح درامدمردم عادی شدیداپایین امده وگرانی مایحتاج بیدادمیکند.