۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۵

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

نیازمند حمل یکسره کالا برای توسعه صادرات در کرمانشاه هستیم

نیازمند حمل یکسره کالا برای توسعه صادرات در کرمانشاه هستیم

کرمانشاه- رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به برخی چالش‌های پیشروی صادر کنندگان، گفت: نیازمند حمل یکسره کالا برای توسعه صادرات در کرمانشاه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر کدیور ظهر پنج‌شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که با حضور استاندار کرمانشاه، نایب رئیس مجلس، جمعی از مدیران و صادرکنندگان و فعالین اقتصادی استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: صادرات ۲ میلیارد دلاری از مرزهای استان کرمانشاه را حاصل تلاش‌ها و زحمات صادر کنندگانی می‌دانیم که با وجود مشکلات خارجی و داخلی توانستند پرچم کالاهای ایرانی را در خارج از مرزها بالا نگه داشتند.

وی در ادامه از چالش‌های بزرگ صادر کنندگان یاد کرد و افزود: یکی از بزرگترین چالش‌ها و موانع بر سر راه صادر کنندگان وجود دارد مشکلات و تعهدات ارزی است که در روند صادرات عاملی دست و پاگیر و مانعی برای افزایش بیشتر صادرات کالا شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: اگر برخی از مشکلات و چالش‌ها در حوزه صادرات مرزی وجود نداشت اکنون می‌توانستیم شاهد میزان بالاتری از صادرات در استان کرمانشاه باشیم اما با این وجود به دلیل اهمیت بازگشت منابع ارزی به داخل کشور نیازمند بازنگری از روش‌هایی هستیم که به صادر کنندگان لطمه نزند.

کدیور با بیان اینکه بیشتر تجارت استان کرمانشاه بر پایه ریال است، اضافه کرد: تجارت و صادرات به کشورهایی همچون عراق و افغانستان به عنوان شرکای تجاری اصلی ما کار بازگشت ارز را دشوارتر می‌کند چرا که عمدتاً تجارت با اینها بر پایه اعتبارات ریالی است.

وی خاطرنشان کرد: یک دیگر از مشکلات و قوانین دست و پاگیر در امر توسعه صادرات عدم وجود حمل و نقل یکسره برای صادرات به کشور عراق است که با طولانی بودن فرایند بارگیری و تخلیه بار و نیز توقف کالاهای صادراتی در مرز شاهد اتلاف وقت و سرمایه زیادی از سوی صادر کننده داخلی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین ایجاد قوانین دست و پا گیر در حوزه کشاورزی را نیز معضل دیگری برای صادر کنندگان دانست و افزود: در مجموع با وجود این گونه قوانین و بروز چالش‌های جدی برای صادر کنندگان در کنار تحریم‌های ظالمانه دشمن امروز شاهد مشکلاتی برای ورود به بازارهای بزرگ‌تر و انتقالات مالی هستیم.

کدیور در پایان با ابراز امیدواری نسبت به بهبود اوضاع صادرات استان کرمانشاه با تلاش‌های صادرکنندگان، عنوان کرد: با این وجود و مقابله صادر کنندگان با موانع و چالش‌ها بر سر راه صادرات امیدواریم که در سال‌های آینده و نچندان دور رشد و توسعه صادرات در کشور به ویژه در استان کرمانشاه را نظاره گر باشیم.

کد خبر 5972893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha