۵ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان خبر داد؛

فراهم شدن سیاست‌های تشویقی بازارکار برای فارغ‌التحصیلان

فراهم شدن سیاست‌های تشویقی بازارکار برای فارغ‌التحصیلان

سنندج_ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: دولت سیزدهم سیاست‌های تشویقی را برای ایجاد بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری پیش از ظهر سه شنبه در سومین جلسه بررسی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کردستان، اظهار کرد: وزارت کار اهتمام جدی به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد و دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای مسیر مناسبی برای همه جویندگان کار و کارفرمایان فراهم کرده است.

وی از آمادگی اداره‌کل کار کردستان برای حمایت از جوانان خلاق و نخبه در راستای توسعه اشتغالزایی در منطقه براساس ظرفیت‌های موجود استان خبر داد و بیان کرد: در طرح کارورزی تاکنون ۴۸۰ کارگاه و واحد پذیرنده ۶۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را مشغول به کار کرده است.

پیشکاری بیان کرد: در طرح مشوق‌های بیمه‌ای نیز ۶۵ کارگاه با ۱۱۵ نفر و در طرح یارانه دستمزد ۶۷۸ کارگاه با ۸۲۸ نفر و جمعاً یک‌هزار و ۲۲۳ کارگاه و واحد پذیرنده زمینه اشتغال یک‌هزار و ۵۹۳ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در قالب سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فراهم کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به مقایسه آمار اشتغال ایجادی در سامانه رصد، اشتغال بر اساس مدرک تحصیلی در ۹ ماهه اول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تصریح کرد: اشتغال ایجادی برای مدرک دیپلم در سال گذشته، ۵۲۰ نفر و در سال‌جاری ۲۱۶ نفر بوده است.

امسال ۱۳۵۰ جوان کردستانی مشغول به‌کار شده‌اند

وی بیان کرد: برای مدرک لیسانس در سال گذشته، دو هزار و ۵۶۷ نفر و در ۹ ماهه سال‌جاری ۸۷۸ نفر، دارندگان مدرک فوق لیسانس ۶۱۴ نفر در سال گذشته و ۱۸۹ نفر در سال‌جاری و اشتغال ایجاد شده و برای مدرک دکتری در سال گذشته ۲۰۹ نفر و در سال‌جاری ۶۷ نفر بوده که در مجموع در سال گذشته ۳ هزار و ۹۱۰ نفر با ۱۰.۵ درصد و در سال‌جاری یک هزار و ۳۵۰ نفر با ۷.۲ درصد از جوانان استان کردستان با مدرک‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند.

پیشکاری اضافه کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کردستان در تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۸.۸ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با نرخ بیکاری ۱۰.۲ درصد به میزان ۱.۴ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمیته ساماندهی اشتغال فارغ‌التحصیلان به ریاست وزیر کار تشکیل شده است، گفت: بر اساس گفته‌های وزیر کار، فرصت‌های شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند و این‌طور نباشد که کسی شغل مناسبی پیدا نکند و در مقابل یک نفر چند شغل داشته باشد.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان کردستان، دلبستگی‌های خانوادگی، عدم آگاهی دانش‌آموختگان از مشوق‌های موجود، عدم وجود مهارت مورد نیاز بازار کار، درخواست برای مشاغل دولتی، عدم ریسک در کسب و کار، عدم اعتقاد به کارهای گروهی و مشارکتی و مواردی از این دست را از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پیدا کردن شغل عنوان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: مکاتبه بیش از ۴ هزار نفر از جوانان استان در سفر رئیس جمهور به کردستان برای اشتغال بوده که به اداره کل کار استان ارجاع شده است و اشتغال در مشاغل دولتی را از مهم‌ترین اولویت‌ها و خواسته‌های این متقاضیان عنوان کرد.

کد خبر 5976989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha