۱۲ دی ۱۴۰۲، ۷:۵۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام:

چاقوسازی ایلام نشان جغرافیایی دریافت کرد

چاقوسازی ایلام نشان جغرافیایی دریافت کرد

ایلام-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از دریافت نشان جغرافیایی چاقوسازی (بوگده) به نام شهرستان ملکشاهی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد شریف اظهار کرد: چاقو سازی شهرستان ملکشاهی (بوگده) از محصولات شاخص این شهرستان نشان جغرافیایی دریافت کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: چاقو سازی از هنرهای بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می‌رود و قدمتی دیرینه دارد هنر چاقو سازی یا بوگده سازی که تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با شمشیر و چاقو دارد در حدود بیش از چند صد سال در شهرستان ملکشاهی به عنوان یک سلاح سرد پایه گذاری و بعد از آن این هنر به عنوان یک صنعت توسط مردم ملکشاهی گسترش پیدا کرد.

شریفی تصریح کرد: سابقه این صنعت در شهرستان ملکشاهی به زمان‌هایی برمی‌گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می‌رفت که با ورود سلاح گرم به‌تدریج حمل و استفاده از سلاح سرد (چاقو) منسوخ شد.

وی گفت: بوگده به جهت استفاده از مواد خاص (بدنه از جنس فنر خودرو یا کنز بلبرینگ ماشین سنگین و دسته از شاخ یا استخوان حیوانات) دارای کیفیت و مقاومت بالایی است، شکل این نوع چاقو منحصر به فرد و خاص منطقه می‌باشد و تمامی مراحل ساخت آن به صورت دستی و سنتی و بدون استفاده از ابزارالات صنعتی انجام می‌شود.

کد خبر 5982856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      8 0
      عالی
    • محمد IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      4 1
      پیشرفت این حرفه درآنجاخوب است.
    • سپهرحیدری وآرام جان IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      8 0
      ساخت این نوع چاقوها یه کم گران هستند اما جنس وکاربردشان خیلی عالیه چاقو(بوگده)هر سانت حدود۳۵ هزار کارگاه های زیادی اینجا دارند مثل استاد ابرگ،استاد الگه،استاد محمد وبرادران جعفرزاده ها،مهدی زاده ها ومهدی پناه ها
    • مهدی IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      0 0
      بله درسته و عالی .اینجوری پیشرفت کنن سال دیگه تکنولوژی پتروشیمی و خدماتی به راه اندازی میشه برای رفاه بشریت