۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد؛

لزوم برنامه ریزی صحیح در مورد موضوعات بصیرت افزایی معتکفان

لزوم برنامه ریزی صحیح در مورد موضوعات بصیرت افزایی معتکفان

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: علاوه بر مسائل معنوی مختلفی که در طول اعتکاف برای معتکفان در نظر گرفته شده، بحث بصیرت، علم و آگاهی نیز از جمله فرایضی بوده که واجب می باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا عبادی بعدازظهر شنبه در ستاد برگزاری اعتکاف خراسان جنوبی اظهارکرد: شما وسیله قرب و نزدیکی بندگان خدا به خداوند می شوید و این افتخار بزرگی است.

وی تصریح کرد: انسان موجود ناشناخته هم در بعد مادی و جسمانی و هم در بعد معنوی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انسان در بعد مادی و جسمانی به گونه ای غرق می شود که در تجزیه بدنش در نهایت یک موجود مانند تمامی حیوانات است، یادآور شد: کشف استعدادهای انسانی هنر بزرگی بوده که بخش عظیمی از آن کشف در اراده انسان خلاصه شده است.

عبادی افزود: اگر چنانچه این اراده فلسفه عقلانی و وحیانی داشته باشد مقام کرامات و معجزات و نهایتاً ولایت تکوینی برایش حاصل می شود.

وی گفت: اینکه انسان چنین استعدادی دارد در زوایای گوناگون خودش را نشان می دهد حتی در ریاضت های اهل آن و در قالب های گوناگون خود را نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اضافه کرد: در دین خداوند هم که خالق انسان است و همه زوایای انسان را پروردگار می داند آنچه مرتبط با تکوین انسان بوده در تشریع لحاظ شده که آثار آن را در کرامات اهل کرامت و معجزات اهل معجزه می بینیم.

عبادی با بیان اینکه عبودیت و بندگی و همچنین آثارش از اراده سر منشاء می گیرد، گفت: از جمله مظاهر آن حج، روزه، جهاد و انفاق و غیره بوده که با اراده تحقق پیدا می کنند.

وی ادامه داد: تجربه بشری نیز همراه این قضایا بوده و بسیاری از مصادیق آن عالم را پر دارد و در این باب به صورت مصادیق کتاب های خوبی نوشته شده و بسیاری از مسائلی که از جهت مادی لاینحل بوده در اینجا بسیار به صورت ساده و ابتدایی حل شده که البته بستگی به شرایط شخص دارد که در اراده و اخلاصش و حل مسائل چه اندازه توانسته عمل کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتکاف از جمله مواردی بوده که اراده انسانی خودش را در آن نشان می دهد و آثار معنوی آن و قرب آن را در همین سه روز مشاهده می شود، یادآور شد: اعتکاف تصفیه روحانی خاصی را برای فرد معتکف به وجود می آورد که اگر آن را حفظ کنند می تواند شرایط بسیار خوبی را برای خود رقم بزند.

عبادی بیان داشت: اعتکاف به صورت معجزگونه روحیات را لطیف و درک ها را بالا می برد.
وی برنامه های ارائه شده توسط ستاد اعتکاف استان برای مراسم امسال را خوب ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر مسائل معنوی مختلفی که در طول اعتکاف برای معتکفان در نظر گرفته شده، بحث بصیرت، علم و آگاهی نیز از جمله فرایضی بوده که واجب می باشد و باید برنامه های مناسبی در این راستا پیش بینی شود تا به تعذیه درست روح و تفکر معتکفان بیانجامد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اضافه کرد: باید به همان میزانی که در حین اعتکاف برای بصیرت افزایی و دانش افزایی و غیره برنامه داشته باشید یک برنامه قبل از آن هم داشته که آن مسئله آموزی قضیه بوده که باید مطابق با نظر فقهی باشد.

عبادی خاطرنشان کرد: یکی از این مسائل خود مسجد اعتکاف بوده به طوری که اصل قضیه آنچه که در فقه مورد نظر بوده آن چهار مسجدی بوده که مشخص شده و شامل مسجد الحرام، مسجد کوفه، بصره و مسجد نبی است و سرایت آن به باقی بلاد که می تواند مساجد جامع هر منطقه ای باشد در عین حالی که ممکن بوده فتواهای مختلفی در این امر وجود داشته باشد اما به مسجد بازار و محله و مسجدهای متفرقه نمی تواند سرایت کند.

وی ادامه داد: انواع مسائل مربطه از جمله محل اعتکاف بنا بر فتوای مراجع بزرگ در نظر گرفته شود تا بعد دچار مشکل نشویم.

کد خبر 5987097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha