۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۰۲

تحویل ۳۴ ظرف سفالیِ هزاره سوم قبل از میلاد به میراث فرهنگی دلگان

تحویل ۳۴ ظرف سفالیِ هزاره سوم قبل از میلاد به میراث فرهنگی دلگان

زاهدان- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان در سیستان و بلوچستان از تحویل ۳۴ عدد ظرف سفالی تاریخی به این اداره با ریش‌سفیدی بزرگان منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، عیسی مزاری‌فرد در این خصوص افزود: با توجه به اینکه در سال‌های دور برخی از افراد به صورت غیرمجاز اقدام به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی خصوصاً چگردک کرده بودند این احتمال داده می‌شد که تعدادی از اشیای تاریخی که میراث ملی و باستانی محسوب می‌شوند توسط شهروندان کشف و در منازل آنها نگهداری شده باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان افزود: در همین راستا، با استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان منطقه و معتمدین مردمی سلسله جلساتی با شهروندان در مناطق هدف برگزار و پیرامون بازگشت این آثار تاریخی به موزه‌ها مباحثی مطرح شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم در منطقه بلوچستان احترام زیادی به سخنان بزرگان طایفه داشته و از آنها حرف‌شنوی دارند خوشبختانه روز گذشته تعداد ۳۴ عدد ظرف سفالی و یک عدد تبر مفرغی قدیمی که عمدتاً مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است توسط مردم به این اداره بازگشت داده شد.

به گفته مزاری‌فرد، در بررسی‌های اولیه احتمال می‌رود که این اشیا طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ و از محوطه چگردک شهرستان دلگان کشف و توسط افراد عادی در منازل نگهداری شده که خوشبختانه روز گذشته این آثار تحویل شد که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی تاکید کرد: این اشیای ارزشمند پس از بررسی توسط کارشناسان در موزه‌های استان نگهداری و به عنوان میراث ملی در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و از همه بزرگان طوایف و مردم فهیم شهرستان دلگان نیز بابت مشارکت در این امر فرهنگی مهم قدردانی می‌کنیم.

کد خبر 5987579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha