۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۳

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا:

تلاش برای افزایش کارآمدی دلیل مشارکت مردم در انتخابات است

تلاش برای افزایش کارآمدی دلیل مشارکت مردم در انتخابات است

همدان-عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت:با کارآمدی یک نظام سیاسی به طور خودکار مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت.

رضا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشارکت اجتماعی و سیاسی مردم خصوصاً در ایام انتخابات یکی از نشانه‌های اعتماد مردم به کارآمدی و نظم یک سیستم سیاسی و اقتصادی است.

وی با اشاره به افزایش مشارکت مردم در انتخابات توسط دولت و احزاب سیاسی گفت: راهکارها مختلف و متفاوت است، راهبردی‌ترین راهکار و اقدام کارآمدی یک نظام سیاسی است، اگر یک نظام سیاسی بتواند در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، از خود کارآمدی مؤثر و لازم را به گونه‌ای نشان بدهد و مردم این را احساس کنند به طور خودکار مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به راهکارهای اساسی و راهبردی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و افزود: زمانی که نظام سیاسی، کارآمدی خود را در جنبه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نشان بدهد غیر از این بحث راهبردی بخش دیگر از آن برمی گردد به نوع عملکرد مدیران، نمایندگان مجلس در مجالس و دوره‌های مختلف است.

سلیمانی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری برمی گردد به عملکرد رؤسای رئیس جمهور قبل یعنی خود شخصیت علمی و اجرایی و سیاسی رجل مختلف سیاسی چه در صحن مجلس شورای اسلامی و چه در کسوت ریاست جمهوری، و این نیز یکی از عوامل تأثیر گذار بر این است که مردم مشارکت خود را افزایش دهند.

وی در ادامه گفت: مسأله دیگر مسأله امید آفرینی است که در واقع این بخش برمی گردد به حوزه‌های واقعی، بخش دیگر آن برمی گردد به بخش مجازی و رویکردهای شناختی، در واقع یک جنبه از امید آفرینی این است که خود امید آفرینی یک عامل و یک موتور محرکه ی افزایش مشارکت سیاسی است و برمی گردد به اینکه چقدر یک سیستم بتواند از خودش تأثیر گذار ی بر بهبود شاخصه‌های مختلف زندگی مردم در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از خود نشان دهد.

وی افزود: بخش دیگر برمی گردد به کار رسانه و مباحث شناختی که امروز تحت عنوان جنگ شناختی از آن نام می‌برند یعنی اگر ما خدمتی یا کارآمدی داشتیم باید بتوانیم این را برای عموم مردم به شکلی قابل فهم و واقعی توضیح دهیم در رسانه‌ها و شناخت مردم را نسبت به وضعیت واقعی کشور از جهت مدیریتی و خدماتی که اتفاق افتاده در واقع دقیق‌تر بکنیم و اگر این کار را ما نکنیم روایت‌های دیگری جایگزین خواهد شد که آن روایت‌ها لزوماً روایت‌هایی نیستش که امید آفرینی داشته باشد.

کد خبر 5996027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha