۲۸ دی ۱۴۰۲، ۹:۴۱

عضو هیأت علمی مؤسسه رازی تاکید کرد؛

ضرورت واکسیناسیون و کنترل بیماری آنگارا در طیور

ضرورت واکسیناسیون و کنترل بیماری آنگارا در طیور

کرج- عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر ضرورت واکسیناسیون برای کنترل بیماری آنگارا به عنوان یکی از بیماری‌های مهم صنعت طیور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رضا طرقی در سخنرانی علمی با عنوان «سناریوی عفونت‌های آدنو ویروس پرندگان» که با محوریت بیماری آنگارا صورت گرفت، گفت: آنگارا یک بیماری ویروسی بوده که دارای واگیر و تلفات بسیار بالا و از نظر اقتصاد در حوزه صنعت طیور از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: این بیماری نخستین بار در زمستان ۱۳۹۹ در بجستان استان خراسان رضوی در گله‌ای ۵۰۰ هزار تایی مشاهده و منجر به تلفات ۵۰ درصد از گله شد که پس از شناسایی و جداسازی، تعیین هویت ویروس صورت گرفت. بیماری آنگارا ابتدا در پاکستان و هند وجود داشت و سپس در روسیه و اروپا مشاهده شد، در حال حاضر نیز در چین و آمریکای جنوبی شیوع زیادی پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به جایگاه کنونی و آینده این ویروس با توجه به اتفاقات دو سال گذشته، بیان کرد: موضوع واکسن و تشخیص بهنگام موضوع بسیار مهمی است که با حداقل هزینه اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا از گسترش و فراگیری ویروس و بیماری جلوگیری کنیم چراکه در غیر این صورت، کنترل شرایط سخت خواهد شد.

طرقی مطرح کرد: در حال حاضر واکسن‌های مربوط به این بیماری وارداتی است و گله‌های گوشتی مادر از این واکسن استفاده کرده و هایپر ایمن شده‌اند که این ایمنی به جوجه‌های آنها نیز منتقل شده است. با توجه به واکسیناسیون انجام شده، وقوع بیماری نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده اما این به معنای خلاصی از ویروس نیست چراکه به شکل جدیدتری ظهور پیدا می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه واکسن‌های مورد استفاده در حال حاضر وارداتی است، عنوان کرد: با توجه به تکنیک‌ها و ظرفیت‌های موجود در مؤسسه رازی، تولید این واکسن توسط مؤسسه امکان پذیر و بهتر است در این زمینه اقدام شود.

کد خبر 5997902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha