۳۰ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۲۱

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان قشم:

ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است

ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است

بندرعباس - رییس تبلیغات اسلامی شهرستان قشم گفت: ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام غلامعلی کاظمی گفت: ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است، امتیاز خاصی دارد و عبادت و خودسازی در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم با اشاره به اینکه رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب رجب به معنای بزرگ داشتن و عظیم شمردن است، اظهار کرد: ماه رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود. به نقل منابع لغوی، عرب از دوران پیش از اسلام این ماه را بزرگ می‌داشته و از جنگ در آن پرهیز می‌کرده است. مُرَجَّب هم به معنای بزرگ داشته شده است. بر انجام حج عمره، روزه و عبادت در این ماه تأکید شده است.

وی افزود: رجب، عید اولیاء الهی، بهار راز و نیاز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهی، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالی است. پیامبر گرامی و جانشینان به حق حضرتش سه ماه رجب، شعبان و رمضان را فراوان پاس می داشتند و این سه ماه را به روزه می گذراندند.

حجت‌الاسلام کاظمی تصریح کرد: ماه رجب از جمله ماه های بسیار پرفضیلت است، امتیاز خاصی دارد و عبادت و خودسازی در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است و اعمال مختلفی نیز دارد که از جمله آنها روزه گرفتن، دعای معروف و پر فضیلت ماه “یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ” است که همه عالمان جمع آوری‌کننده روایات ادعیه، آن را آورده‌اند و بعد از نمازهای واجب خوانده می شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم گفت: بی‌شک دعا در دل انسان نور امید می‌تاباند، انسانی که اهل دعا و متّکی به خداوند است علیرغم مشکلات زیاد؛ فقر مالی و … اگر به درگاه خداوند روی آورد و به او امید ورزد و با او راز و نیاز کند، نور امید در دلش زنده می شود و به زندگی امیدوار می‌گردد و گویی حیات دوباره‌ای می یابد و امام معصوم که این دعا را جمع‌آوری و بیان کرده است حکیمانه و هوشمندانه جایگاه بنده و رب الارباب را توصیف کرده است. و به ما یاد می‌دهد چگونه با خدای خودمان به عنوان بنده گناهکار سخن بگوییم.

وی یادآور شد: ایام اعتکاف نیز در این ماه قرار دارد و ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب است که در این سه روز مومنان به پالایش روح بپردازند و از مادیات چشم پوشی کنند و ارتباط را با دنیای مادی قطع کنند.

کاظمی گفت: رهبر معظم انقلاب از ماه رجب به عنوان بهار عبادت و تضرع و توسل الی الله یاد کرده و فرموده‌اند: ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الی اللَّه است. این ایام عبادت را، این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را، دست کم نباید گرفت.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم گفت: در این ماه توصیه به بحث استغفار بیشتر شده است و زمینه های بسیاری در اولین شب جمله ماه رجب لیله الرغایب است و در کتاب‌هایی مانند مفاتیح اعمال زیاد دارد.

وی ادامه داد: در توصیف کرامت و فضیلت ماه رجب، امام صادق علیه السلام می‌فرماید: آن گاه که قیامت برپا شود، منادی ندا سر می دهد؛ أین الرَجَبیون؟ کجایند آنان که ماه رجب را با ارزش دانستند و از آن بهره مند شدند؟ آن گاه از آن خیل و گروه کثیر، عده‌ای برمی خیزند که قیامت از روشنی صورت و جمال آنها درخشان می‌شود و بر سرشان تاج‌های شاهی آراسته به جواهر و دُر و یاقوت قرار داشته و در یمین و یسار هر کدام از آن‌ها هزار فرشته، کرامت و تعظیم الهی را تهنیت می‌گویند.

حجت‌الاسلام کاظمی بیان داشت: باید از فرصت ایام متبرک ماه رجب برای توجه به خدای متعال، بالا بردن معنویت و تقویت بنیه های اخلاقی و ایمانی مان استفاده و این ماه را فرصتی برای خودسازی و تأمین ذخیره و نیروی لازم برای حرکت در زندگی بدانیم.

کد خبر 5999861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha