۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۵۳

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج: ‌

فعالیت در حوزه حیات وحش به ما اجازه سیاست زدگی نمی‌دهد

فعالیت در حوزه حیات وحش به ما اجازه سیاست زدگی نمی‌دهد

کرج- رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج گفت: فعالیت در حوزه حیات وحش به ما اجازه سیاست زدگی، سوءتدبیر و پشت پرده‌های پنهان را نمی دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد چپردار عصر یکشنبه در نطق پیش از دستور یکصد و پنجاهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج گفت: استان البرز با مساحت حدود ۵۱۷ هزار هکتار قریب به چهار درصد از جغرافیای کشور دارای چهار منطقه حفاظت شده شامل البرز مرکزی، رودخانه کرج، منطقه شکار ممنوع طالقان و تالاب صالحیه بالغ بر ۱۵۵ هزار هکتار است که ۳۰ درصد از پهنه استان را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: وسعت و وضعیت خاص توپوگرافی و شرایط متفاوت اقلیمی استان البرز با مرکزیت کلانشهر کرج شرایط کم نظیری را برای زندگی گونه‌های مختلف حیات وحش فراهم کرده و موجب شده تا تنوع گونه‌ها در این منطقه از کشور محقق شود.

وی عنوان کرد: سیمای ظاهری و انواع پوشش گیاهی سبب شکل گیری زیستگاه‌های کوهستانی، صخره‌ای، کوهپایه ای، تپه ماهوری، دشتی و آبی شده که وقوع تنوع بی نظیری از منابع طبیعی، حیات وحش، گونه‌های گیاهی در کنار پتانسیل تعدد قومیت‌های انسانی ساکن در استان البرز و کلانشهر کرج به تعبیر هوشمندانه رهبر عزیز انقلاب «ایران کوچک» افتخاری نیست که بشود با تعلل، بی تدبیری یا خدای ناکرده سیاست زدگی به زوایای پنهان یا آشکار آن خلل جبران ناپذیر وارد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج خطاب به شهردار بیان کرد: این مقدمه با مروری بر سبقه باغ شهری کلانشهر کرج به من و شما نهیب می‌زند که تکالیف مدیریت شهری، مطالبات و حقوق شهروندان صرفاً خلاصه در تکمیل بزرگراه، احداث قطار شهری، توسعه ناوگان اتوبوسرانی، تقاطع غیر همسطح، شهرسازی بی رویه، تغییر کاربری، هزینه‌های هنگفت ریالی یا اشتغال بی قاعده نیروی انسانی در صرف ردیف‌های بودجه شهرداری نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: این شهر، مردم و نسل‌های بعد از ما نیاز به هوای پاک، حیات وحش طبیعی، گونه‌های متنوع گیاهی و منابع طبیعی که ودیعه گرانقدر و میراث ماندگار است، نیز دارد و ما موظف به برنامه ریزی در راستای حفظ، توسعه و تأمین این ذخایر ارزشمند تکرار ناشدنی حیات وحش، زیست بوم، زمین و هوای پاک هستیم.

تذکر قانونی به مزایده پارک محیط بان و باغ پرندگان

چپردار تصریح کرد: آقای شهردار خوب است بدانید بر این اساس شورای ششم در سال اول برای ایجاد اکو پارک و توسعه حیات وحش در بستر منابع طبیعی در تعامل با سازمان‌های محیط زیست، گردشگری و در هماهنگی استاندار البرز، ردیف بودجه‌ای را محقق کرد تا اکو پارک ملی با پشتوانه پتانسیل‌های بین‌المللی در حفظ و گسترش ذخایر ژنتیکی در این شهر بنا نهاده شود.

وی تاکید کرد: هفته هوای پاک با شعار «هوای پاک، مسؤول پاسخگو و شهروند مسؤول» بهانه‌ای شد تا با مرور این سوابق، پتانسیل و برنامه‌ها به شما، معاونت محیط زیست و خدمات شهری و رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری برای تخطی در کسر این ردیف و تخلفات محرز در انجام مناقصه عمومی با عنوان به کارگیری پیمانکار مدیریت، حفظ، نگهداری و تأمین حیوانات پارک محیط بان و پارک چمران و متعاقباً مزایده عمومی با عنوان اجاره عرصه و عیان پارک محیط بان و باغ پرندگان پارک چمران تذکر قانونی ایراد کنم.

چپردار یادآور شد: آقای شهردار فارغ از آنکه در زمان بررسی متمم بودجه قبل از مزایده تذکر داده بودم ولیکن بارها به ریاست سازمان تاکید کرده‌ام که در فراخوان مناقصه یا مزایده برابر قانون مجوز سازمان محیط زیست و اهلیت پیمانکاران احصا شود، چرا که فعالیت در حوزه حیات وحش، تبعات ملی ناشی از نقص توانمندی و سبقه لطمات جاری در کشور به ما اجازه سیاست زدگی، سوءتدبیر و دخالت سلیقه‌های شخصی یا خدای ناکرده پشت پرده‌های پنهان را نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: چرا در فراخوان مناقصه و مزایده مجوز سازمان محیط زیست که از ارکان تخصصی و قیود قانونی بوده، حذف شده یا قید نشده است؟ چرا مضاف به این نقیصه مدیرکل سازمان محیط زیست که صراحتاً به اخذ مجوز، اهلیت پیمانکار مطروحه اشاره و شهرداری را ملزم به هماهنگی کرده التفات نکرده‌اید؟ در بند ۲۸ از فراخوان در عوض ارائه مجوز سازمان مربوطه به اقرار پیمانکار در توانمندی فنی اکتفا کرده و با این فرض غلط تکالیف سازمان‌های متولی را مختل کرده‌اید.

وی افزود: آیا حضور تنها یک پیمانکار در مناقصه و از قضا همان پیمانکار در مزایده که قبلاً نیز از سوی سازمان محیط زیست ملزم به اخذ نظریه شده‌اید تخطی از مقررات موضوعه نیست؟ آقای شهردار با وجود شبهات مطروحه در سبقه پیمانکاری و اتفاقات حادث در کشور به استناد گزارش‌های موثق صدا و سیمای ملی، منابع اخبار رسمی و ثبت مصاحبه کارفرما چگونه در کمیسیون معاملات عالی یا عقد قرارداد به اهلیت پیمانکار در پیمان رسیده‌اید؟

وی گفت: به نظر می‌رسد ادارات کل حراست و بازرسی باید دلیل تأیید این مناقصه، مزایده، مجوزهای رسمی و اهلیت پیمانکار را مجدد بررسی و اعلام نظر کنند. در صورت تأیید این ابهامات یا تخلفات لازم است دستور لغو مناقصه، مزایده یا قرارداد را برابر قانون صادر کنید و اصلاح فراخوان، مناقصه یا مزایده برابر مقررات، مصالح و تدبیر را در دستور کار قرار دهید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: در غیر این صورت ضمن پیگیری لازم از سوی دستگاه‌های نظارتی، مسؤولیت تبعات این بی تدبیری، تکرار اتفاقات مطروحه و خسارات مادی و معنوی ناشی از آن بر عهده شهردار است و تا آن وقت من نیز از نظارت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری انصراف خواهم داد.

کد خبر 6000846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha