۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴

معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

غربالگری ۲۲۵ هزار کردستانی در زمینه دیابت انجام شد

غربالگری ۲۲۵ هزار کردستانی در زمینه دیابت انجام شد

سنندج_ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از جوان شدن سن فشار خون و دیابت در استان خبر داد و گفت: ۲۲۵هزار غربالگری دیابت انجام شده که متاسفانه سن دیابت در استان ۵ سال جوانتر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزام بیدارپور پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری پویش ملی سلامت که از یکم تا ۱۵ بهمن ماه ادامه دارد، اظهار کرد: در دو سالی که کشور دچار کووید شده بود سیستم اجتماعی، سلامت، اقتصاد و سیاست را درگیر کرده و خدمات سلامت تا حدودی قطع شد.

وی افزود: در نتیجه فعالیت باید در حوزه سلامت افزایش یابد تا جبران برخی کم و کاستی‌ها شود.

معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: ۲۲۵ هزار غربالگری دیابت در استان انجام شده که طبق نتیجه این غربالگری سن دیابت در استان ۵ سال جوان‌تر شده است.

بیدارپور عنوان کرد: در این غربالگری ۲۵ هزار نفر از افرادی که دیابت داشتند غربالگری شدند، و ۵ هزار افراد جدید هم غربالگری و ۲۴ هزار نفر مستعد دیابت شناسایی شدند.

جوان شدن ۹ ساله سن فشار خون در کردستان

وی گفت: به نسبت مطالعات قبلی فشار خون بالا هم ۹ سال پایین آمده و این زنگ خطری است که سن این بیماری‌های که مربوط به افراد مسن بود به جوانان رسیده است.

معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اذعان کرد: در همین راستا باید اطلاع رسانی گسترده برای سد شدن در مقابل مشکلات آینده در این زمینه انجام شود و نگرش‌ها تغییر و راه‌های آموزشی در اختیار مردم قرار گیرد.

بیدارپور عنوان کرد: در طرح غربالگری در ۶ ماهه اول سال شاخص بیماران افزایش داده شده و دعوت از مردم برای مراجعه به مراکز غربالگری انجام شد هرچند کیفیت مدنظر حاصل نشد و هدف رسیدن به شاخص ۷۰ درصدی بود که در نهایت ۶۱ درصد آن محقق شد.

۷۴۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال از نظر فشار خون غربالگری شدند

وی گفت: در این طرح به دلیل اینکه در روستاها فصل خالی شدن جمعیت و سکنه بود شاخص اصلی حاصل نشد و ۷۴۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال هم از نظر فشار خون غربالگری شدند.

معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: در این غربالگری ۶۲ هزار نفر سابقه فشار خون داشتند و نکته مهم اینکه ۱۵۸ هزار نفر پیش فشار خون بالا و مستعد شناسایی شد که نیاز به پیگیری دارد و این رقم حدود ۲۱ درصد غربالگری انجام شده بود همچنین ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر هم فشار بالا داشتند.

بیدارپور عنوان کرد: تغییرات اقلیمی، جنگ، شرایط محیطی و کاری، سیاست همگی زنگ خطر برای افراد بود تا بیشتر مستعد فشارخون و دیابت قرار گیرند.

وی گفت: با توجه به دلالی که در فصای مجازی می‌شود نباید اجازه آسیب پذیری دوباره داده شود چون در حال حاضر تبلیغات فضای مجازی به سمت تبلیغ برخی آسیب می‌رود که سال‌ها برای حذف آن تلاش شد.

کردستان در مصرف نمک رتبه اول کشور را دارد

وی با بیان اینکه روزانه مصرف نمک هر فرد ۳ تا ۵ گرم است، اذعان کرد: کردستانی‌ها ۱۰.۴۳ گرم مصرف نمک دارند و رتبه اول کشور را در مصرف نمک داریم و ریز فاکتور نمک بحثی مهم و اساسی در سبد خانوار کردستانی‌ها است که نیاز به بررسی و کارشناسی دارد.

معاون امور بهداشت علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: متأسفانه در فضای مجازی برخی دلالی می‌کنند و اطلاعات غلط در خصوص مصرف سنگ نمک و نمک دریا و نمک‌های رنگی که آسیبی جدی و خطرناک است و تبعات آن در آینده خطرناک خواهد بود.

بیدارپور عنوان کرد: مصرف نمک تنها برای جبران ید است و تنها نمک یددار باید به مقدار کم استفاده شود چون مابقی نمک‌ها ناخالصی و فلزات سنگین دارند.

وی با اشاره به اینکه کردستان به دلیل کوهستانی بودن کمبود ید در آن بیشتر است، گفت: این موقعیت استانی خطر گواتر را افزایش داده بود که در سال‌های اخیر تا حدود زیادی این بیماری کنترل شد و در سال‌های اخیر فرهنگ‌سازی در این زمینه شکل گرفت که امروز مجدداً نمک‌های ناخالص و بدون ید وارد خانه‌ها شده است.

بیدارپور اعلام کرد: میانگین مصرف نمک در کشور ۱۸ درصد و در استان ۳۵.۵ درصد است و الگوی مصرف نادرست لبنیات هم درصد مصرف نامطلوب کشور ۲۳ درصد و در کردستان ۲۵.۷ درصد است.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت خوب دامداری استان عدم مصرف لبنیات فاجعه است و در چند سال اخیر هم مصرف لبنیات کاهش بیشتری داشته است به گونه‌ای که سرانه مصرف روزانه لبنیات ۲۵۰ گرم است که این رقم برای استان ۱۶۴ گرم است.

بیدارپور در پایان خاطرنشان کرد: در بخش مهندسی صنایع غذایی استان نیازمند نیروی ماهر و متخصص است، نیازی که برای جبران آن فراخوان به استان‌های همجوار ابلاغ شده است.

کد خبر 6002532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha