۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۲

گزارش مهر؛

اعتکاف فرصت قرب الهی/ استقبال سمنانی‌ها پرشور بود

اعتکاف فرصت قرب الهی/ استقبال سمنانی‌ها پرشور بود

سمنان- آیین معنوی اعتکاف امسال هم در هشت شهرستان استان سمنان با حضور پرشور مردم متدین و دیندار استان به خصوص جوانان برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آئین معنوی اعتکاف همزمان با ایام پرفیض ماه رجب و روزهای موسوم به یوم الابیض در بیش از ۱۲۰ مسجد استان سمنان و با استقبال پرشور مردم متدین و خداجوی استان برگزار شد.

اعتکاف مراسمی معنوی است که در آن انسان در مساجد حضور پیدا کرده و سه روز را وقف عبادت و روزه داری و نزدیکی به خداوند متعال می‌کند این مراسم همچنین آداب و ادعیه متبرکه ای دارد که فضای معنوی آن را دو چندان می‌سازد.

قرب الهی و حضور جوانان

مراسم اعتکاف امسال در هشت شهرستان استان سمنان و حتی در دورترین روستاها از فرومد تا ایوان کی با استقبال گسترده جوانان همراه شد و شاید نقطه عطف و قابل توجه اعتکاف امسال همین حضور جوانان باشد.

آن‌طور که مسؤولان اعلام کرده‌اند ۷۰ درصد حاضران در اعتکاف امسال از جوانان بودند که در ۱۲۰ مسجد گرد هم آمدند تا بار دیگر قرب الهی را تجربه کنند، جوانانی که با صیقل روح و جان شأن عشق به خدای منان را بار دیگر در خود جلوه گر دیدند.

حضور دانش آموزان استان سمنان به خصوص دانش آموزان دختر در جای جای استان تصاویر ماندگاری از مراسم اعتکاف امسال خلق کرد دانش آموزانی که دهه هشتادی هستند اما به خوبی می‌دانند که فرصت جوانی برای قرب الهی تا چه اندازه اهمیت دارد.

اعتکاف فرصت قرب الهی/ استقبال سمنانی‌ها پرشور بود

میزبانی ۱۲۰ مسجد از معتکفان

حجت الاسلام علیرضا قنبری معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه اعتکاف امسال در ۱۲۰ مسجد در هشت شهرستان استان برگزار شد، گفت: به لحاظ تعداد افراد حاضر و مساجد میزان اعتکاف امسال نسبت به سنوات قبل از رشد بسیار چشم گیری برخوردار بود.

وی با بیان اینکه حضور جوانان و نوجوانان در این مراسم چشم گیر بود، ابراز کرد: ۳۳ مسجد امسال با همکاری آموزش و پرورش برای معتکفان دانش آموز در سراسر استان تدارک دیده شده بود تا این نوجوانان بتوانند در مراسم معنوی اعتکاف حضور داشته باشند.

معاون تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه ۹۳ مسجد از ۱۲۰ مسجد میزبان اعتکاف امسال در سراسر استان سمنان برای بزرگسالان بود، تاکید کرد: هفت هزار نفر در این مراسم معنوی در سراسر استان حضور داشتند.

قنبری با بیان اینکه نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ نفر از این بین یا به عبارت دیگر ۶۰ درصد از افرادی که در اعتکاف امسال در سراسر استان سمنان ثبت نام کرده بودند را بانوان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: مابقی معتکفان از برادران هستند.

وی از رشد جمعیت جوان معتکف در مراسم اعتکاف امسال خبر داد و ابراز کرد: ۷۰ درصد از معتکفان معادل قریب به پنج هزار نفر از جوانان هستند و این نشان دهنده رشد معنوی جوانان استان سمنان است.

تبیین مشارکت پرشور

اعتکاف امسال به واسطه نزدیکی به انتخابات پرشور مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حال و هوای دیگری داشت فرمانداران و برگزار کنندگان انتخابات در ستاد انتخابات استان سمنان این فرصت را غنیمت دانسته و با حضور در بین معتکفان تلاش کردند تا اهمیت مشارکت در انتخابات را تبیین کنند.

حسین شجاعی دبیر ستاد انتخابات استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری نشست‌های تبیینی برای مشارکت حداکثری در انتخابات در مقاطع و برای اقشار مختلف در استان خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا با برگزاری این نشست‌ها، تبلیغ چهره به چهره برای مشارکت بالای مردم در انتخابات صورت گیرد. این امر یکی از راهبردهای ستاد انتخابات در استان سمنان است و تا کنون نشست‌های مختلفی برای اقشار مختلف در استان سمنان با حضور مسؤولان ستاد انتخابات برگزار شده است.

اعتکاف سال جاری اما با برخی حواشی هم روبرو شد برای مثال گاز گرفتگی ۳۱ نفر از معتکفان در فرومد شهرستان میامی سبب انتقال این افراد به بیمارستان شد که خوشبختانه این حادثه به خیر گذشت. همچنین در خبری مشابه در کلاته خیج هم ۹ نفر دچار گاز گرفتگی شدند که بعد از درمان از بیمارستان مرخص شدند و خوشبختانه کسی آسیب جدی ندیده است.

اعتکاف فرصت قرب الهی/ استقبال سمنانی‌ها پرشور بود

حضور کارشناسان امداد و نجات

این موضوع سبب شد تا دادستان شاهرود به مساجد اعتکاف شهرستان شاهرود رفته و دستور بررسی زیرساخت‌های گرمایشی و نحوه خدمات رسانی به معتکفان را صادر کند. در همین ارتباط مسؤول آتش نشانی و امداد و نجات شهرداری شاهرود نیز نسبت به صدور دستور اعزام کارشناسان امداد و نجات برای بررسی تمام لوازم گرمایشی مساجد میزبان اعتکاف را صادر کند.

حضور کارشناسان امداد و نجات در مساجد اعتکاف سبب بازدید همه لوازم گرمایشی شد تا نگرانی از بابت این موضوع در استان سمنان وجود نداشته باشد و معتکفان با خیال راحت در این مراسم معنوی حضور داشته باشند.

امسال یک کار خوب دیگر نیز صورت گرفت و آن هم اینکه برخی موکب ها و هیأت‌های مذهبی به کمک اعتکاف آمدند و برای مثال در آرادان پذیرایی از مردم را برعهده داشتند. این موضوع باعث شد تا شاهد ارتقای کیفیت پذیرایی از معتکفان شهرستان باشیم.

جوانان گل کاشتند

در همه شهرستان‌های استان سمنان استقبال از اعتکاف پرشور بوده است. در شهرستان دامغان یک هزار و ۳۸۰ نفر در این مراسم معنوی حضور پیدا کردند که جمعیت قابل توجهی محسوب می‌شود. حضور دانش آموزان دامغانی در این مراسم پرشور بوده است.

همزمان با روز جمعه ائمه جمعه سراسر استان سمنان هم با حضور در بین معتکفان برای جوانان سخنانی بیان کردند. حجت الاسلام بارانی امام جمعه مهدیشهر در بین معتکفان جوان این شهرستان از تقوای الهی سخن گفت و آن را لازمه قبول شدن همه اعمال دانست.

حجت الاسلام جلیل شریفی نیا امام جمعه آرادان نیز با اشاره به اهمیت نماز و مشارکت در انتخابات نکاتی را برای دانش آموزان معتکف بیان کرد و گفت: جوانان از فرصت جوانی برای قرب الهی به خوبی بهره ببرند چرا که جوانی بهترین ایام برای نزدیکی به خداوند متعال است و باید از آن به خوبی بهره برد، در واقع برد با کسی است که بتواند از ایام جوانی برای قرب الهی استفاده کند.

کد خبر 6004921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha