۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲

مدیرکل صمت استان زنجان:

باید به جای فرار سرمایه راهکار جلوگیری از آلایندگی ارائه دهیم

باید به جای فرار سرمایه راهکار جلوگیری از آلایندگی ارائه دهیم

زنجان-مدیرکل صمت استان زنجان گفت: منکر آلاینده بودن صنایع روی نیستیم اما باید به جای فرار سرمایه راهکار جلوگیری از آلایندگی اارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید گلشنی، ظهر شنبه در تور خبری و بازدید از واحدهای صنعتی، معدنی و تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان اظهار کرد: شفاف سازی و رفع ابهاماتی که برخی صنایع دارند، یکی از اهداف برگزاری این تور خبری است.

وی آشنایی با واحدهای تولیدی بزرگ استان زنجان را رویکرد دوم تور خبری دانست و گفت: زنجان در برخی صنایع پیشرفت قابل توجهی دارد و در کشور قطب است و طرح‌های جدید و چشم‌اندازه‌های پیش‌رو نیز در این بازدیدها تبیین می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه حجم سرمایه از آذر سال ۱۴۰۱ نزدیک ۱۹ همت ثبت شده است، عنوان کرد: برخی از این سرمایه گذاری‌ها به فعال‌سازی واحدهای نیمه تمام و راکد مربوط است.

گلشنی با بیان اینکه هدف گذاری کردیم که تا پایان دولت سیزدهم ۵۰ همت سرمایه‌گذاری در استان زنجان انجام شود، یادآور شد: غرب زنجان در توسعه محروم مانده بود که در رویکردهای جدید به توسعه صنعتی و معدنی این بخش توجه شده است.

وی به تاکید بر اینکه به بهانه آلایندگی یا مصرف آب نباید کاری کنیم سرمایه‌گریزی داشته باشیم، تصریح کرد: بهترین راهکار، استفاده از پساب‌های شهری و آب پایدار برای صنایع است و با اقدامات انجام شده بازچرخانی آب در برخی شرکت‌ها به ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرکل صمت استان زنجان با اشاره به اینکه با این کار هم آب مصرفی کمتر شده و هم آب خروجی نیز اصلاح و آلودگی آن کمتر شده است، خاطرنشان کرد: با اصلاح قیمت آب، میزان مصرف نیز در واحدهای تولیدی اصلاح و از هدر رفت جلوگیری شد.

شرکت تولید کننده کاغذ به ۵ هزار مترمکعب آب نیاز داشت

گلشنی با بیان اینکه شرکت تولید کننده کاغذ به ۵ هزار مترمکعب آب نیاز داشت و اکنون ۴ هزار مترمکعب معادل ۸۰ درصد آب مورد از طریق پساب تأمین می‌شود، ادامه داد: در بحث کاغذ در حال تبدیل شدن به قطب در کشور هستیم و به جای فراری دادن صنایع باید راهکار برای جلوگیری از آلایندگی بیابیم.

وی در مورد وضعیت شهرک روی اظهار کرد: صنایع روی در این شهرک به صورت مستقیم حداقل ۱۰ هزار نفر ظرفیت اشتغال دارد و تکمیل زنجیره این عدد را افزایش می‌دهد.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه ۲۷ درصد اسید مورد نیاز کشور در زنجان تولید می‌شود و زنجیره تولید روی در زنجان را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: صنعت روی از ۲۰ سال پیش تکنولوژی محور بود و صنعتی انرژی‌بر است و امروزه بخش تحقیق و توسعه این واحدها به دانش جدیدی دست می‌یابند.

گلشنی انتقال شهرک روی را کاری دشوار دانست و گفت: بخشی از تأسیسات آن دارای شبکه لوله کشی است و به‌راحتی قابل انتقال نیست و از طرفی حذف صنعت روی زنجیره‌هایی از تولید که به واسطه این صنعت شکل گرفته است را حذف می‌کند.

صنعت و سرب و روی و صنایع معدنی به نسبت آلایندگی بیشتری دارند

وی با بیان اینکه صنعت و سرب و روی و صنایع معدنی به نسبت آلایندگی بیشتری دارند، عنوان کرد: قدرت هر کشوری به این است که منابع خام در اختیار خود را با فرآوری و تبدیل به محصول، به درستی استفاده کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه جانمایی شهرک روی درست نبوده و شاید به دلایل دیگر مثل ایجاد اشتغال این تصمیم گرفته شد، خاطرنشان کرد: این شهرک با بالاترین ظرفیت ۳ میلیون تن خاک مصرف می‌کند و در مقایسه با ظرفیت مس سرچشمه عدد خیلی کمتری است.

وی تعداد واحدهای شهرک روی را ۳۵ مورد برشمرد و افزود: جانمایی و یکپارچگی موضوعی بود که باید در استقرار واحدهای روی مورد توجه قرار می‌گرفت.

کد خبر 6005762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha