۸ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۲

طبقه‌بندی رشته‌ها به سه دسته؛

دستورالعمل جهانی برای کنترل دوپینگ ورزشکاران تا پیش از المپیک

دستورالعمل جهانی برای کنترل دوپینگ ورزشکاران تا پیش از المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از طریق شرکت زیر مجموع خود که مسئولیت کنترل دوپینگ بازی‌های پاریس را بر عهده دارد، الزاماتی را برای نمونه‌گیری از ورزشکاران در یک بازه زمانی، مشخص کرده است.

فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آخرین مکاتبه شرکت زیر مجموع کمیته بین المللی المپیک برای کنترل دوپینگ بازی های پاریس (ITA) در اختیار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) قرار گرفت در مورد جزئیات آن توضیح داد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت مسئول نظارت بر عمکرد کشورهای حاضر در بازی های المپیک در زمینه کنترل دوپینگ است، گفت: همه کشورها ملزم به رعایت دستورالعمل های ارائه شده از سوی این شرکت و ارائه گزارش مربوطه هستیم. بنابراین لحاظ کردن دستورالعمل های تعیین شده ضروری است.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) تصریح کرد: جدیدترین دستورالعمل ارائه شده بر نمونه گیری از ورزشکاران تا پیش از بازی های المپیک بر اساس طبقه بندی صورت گرفته برای رشته های مختلف تاکید شده است. بر این اساس رشته ها به سه دسته پرخطر، خطر متوسط و کم خطر طبقه بندی شده اند.

شارکی در این زمینه ادامه داد: از ورزشکاران رشته های پرخطر تا باید سه مرحله نمونه گیری به عمل بیاید. تعداد مراحل نمونه گیری برای رشته های دو دسته دیگر به ترتیب دو و یک مرحله است.

وی در مورد رشته های مورد نظر در طبقه بندی صورت گرفته توضیح داد و یادآور شد: رشته هایی که امکان دوپینگ ورزشکاران شان و تاثیر دوپینگ در نتیجه گیری آنها بالا تشخیص داده می شود جزو رشته های پرخطر هستند و بر همین اساس هر چه از میزان احتمال گرایش و تاثیرگذاری دوپینگ در یک رشته کمتر می شود، از این گروه فاصله می گیرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکید کرد: کشتی، وزنه برداری، دو ومیدانی، بوکس، ورزش های سه گانه، روئینگ، کانو، شنا، دوچرخه سواری (جاده و پیست) و راگبی از جمله رشته هایی هستند که در گروه اول یعنی پرخطر قرار دارند. بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال، کاراته، تنیس، تکواندو، جودو، هاکی، ژیمناستیک، بدمینتون، واترپلو و صخره نوردی در گروه دوم هستند و گروه سوم به رشته هایی مانند شنا، تیروکمان، سوارکاری، شمشیربازی، گلف، تیراندازی و تنیس روی میز اختصاص دارد.

وی همچنین مشخص شدن یک بازه زمانی برای نمونه گیری بر اساس دستور العمل ارائه شده (میزان نمونه گیری برای هر گروه) را یادآور شد و گفت: ابتدای سال میلادی جاری (۱۱ دی) تا ۲۷ تیر، بازه زمانی است که در آن بر نمونه گیری طبق این دستور العمل تاکید شده است. یعنی در این بازه زمانی باید میزان مراحل نمونه گیری از رشته ها بر اساس طبقه بندی صورت گرفته برای آنها انجام شود. ضمن اینکه با توجه به بالا رفتن خطر دوپینگ در فاصله نزدیک به المپیک حتما باید یکی از مراحل نمونه گیری از تاریخ ۱۸ اردیبهشت (۱۸ می) به بعد باشد.

شارکی گفت: ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بر مبنای این دستورالعمل از ورزشکاران رشته هایی که شانس حضور در المپیک را دارند، نمونه گیری کرده و گزارش نتیجه و در مجموع مدیریت آن را به شرکت موردنظر اطلاع رسانی خواهد کرد.

کد خبر 6005885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha