۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷

دهقان در صحن مجلس:

در همه جا از شخصیت‌های خارج از دولت برای مدیریت بهره می‌برند

در همه جا از شخصیت‌های خارج از دولت برای مدیریت بهره می‌برند

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: در همه کشورهای دنیا امکان استفاده از شخصیت‌های خارج از دولت و حکومت برای مدیریت کشور وجود دارد و دولت‌ها خودشان را از ظرفیت‌های غیردولتی محروم نکردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دهقان در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس درباره تقاضای دولت برای دو فوریت لایحه استفساریه ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی، در همه کشورهای دنیا امکان استفاده از شخصیت‌های خارج از دولت و حکومت برای مدیریت کشور وجود دارد و دولت‌ها خودشان را از ظرفیت‌های غیردولتی محروم نکردند.

وی بیان کرد: در کشور ما نیز طی ۴۵ سال گذشته افرادی از خارج دولت که استخدام دولتی نبودند، می‌توانستند طبق یکی از مواد قانون خدمات کشوری به عنوان مقام سیاسی مشغول به کار شوند و دولت ایران مانند سایر کشورها خودش را از نخبگان و افراد توانمند خارج از دولت محروم نکرده است.

دهقان ادامه داد: واقعیت آن است که مشخص نیست افرادی که خارج از دولت هستند، توانمندی کمتری از افراد مشغول به کار درون دولت داشته باشند. با وجود این، اخیراً تفسیری در کشور مطرح شده که فقط افرادی می‌توانند به عنوان مقام سیاسی در دولت و سایر قوا منصوب شوند که رویه استخدام رسمی را طی کرده باشند و عضو دولت باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: با این رویه‌، بسیاری از مقامات کشور مشمول قاعده مأمور شدن به قوای سه‌گانه نمی‌شوند. برای مثال، افرادی که قبلاً وزیر بودند نمی‌توانند از دستگاه غیردولتی یا مؤسسات عمومی غیردولتی به دولت مأمور شوند و عملاً دستگاه‌های دولتی از استفاده از شخصیت‌های برجسته محروم می‌شود.

وی تاکید کرد: ما این موضوع را برای تعیین تکلیف به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقال دادیم، اما رئیس مجلس گفت که بهتر است این مساله در مجلس مطرح و حل شود تا کسانی که توان علمی و مدیریتی دارند و مشمول ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری هم هستند، بتوانند به عنوان مقام و مدیر سیاسی در کشور خدمت کنند و از مؤسسات عمومی غیردولتی به دولت مأمور شوند.

در نهایت یک فوریت و دو فوریت لایحه استفساریه ماده (۴۷) قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب نشد و این لایحه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

کد خبر 6007849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha