۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷

قزوه مطرح کرد؛

دریافت دو هزار و ۶۰۰ کتاب در هجدهمین جشنواره شعر فجر

دریافت دو هزار و ۶۰۰ کتاب در هجدهمین جشنواره شعر فجر

دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت: در این دوره دو هزار و ۶۰۰ کتاب در زمینه شعر نیمایی، کودک و درباره شعر داشتیم و سعی کردیم داوری منصفانه‌ای برای بررسی آن‌ها اجرا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و معرفی نامزدهای هجدهمین جشنواره شعر فجر امروز دوشنبه نهم بهمن با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا قزوه دبیر علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر و حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: دوره‌های اول جشنواره شعر فجر توسط آقای قزوه سامان پیدا کرد که به نوعی مؤسس جشنواره هستند. امروز بعد از گذشت شانزده دوره از ایشان درخواست کردیم به عنوان دبیر علمی در این رویداد حضور داشته باشند. برگزارکنندگان جشنواره در نظر داشتند یک نقطه صعود در قله جشنواره شعر به وجود بیاید و دوره‌های بعدی با شتاب بیشتری رو به ارتقا باشد.

وی افزود: چیزی که شعر را بین ما ایرانیان برجسته می‌کند زبان مشترک مان است که خاطره تاریخی مشترک به وجود بیاورد بنابراین شعر به عنوان هنر اول کشورمان مطرح شده است. امیدوارم این دوره مورد پسند اهالی شعر قرار بگیرد. در این دوره از جشنواره مانند دوره گذشته تجلیل از یکی از پیشکسوتان را خواهیم داشت. دوره قبل از قادر طهماسبی تجلیل کردیم و امسال از حجت‌الاسلام ذکریا اخلاقی تجلیل می‌کنیم، همچنین اعضای هیأت داوران در ایام داوری‌ها و بررسی آثار به عیادت پیشکسوتان رفتند.

به گفته رمضانی اختتامیه این رویداد عصر روز چهارشنبه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارمی شود.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری محافل استانی این رویداد گفت: ما یک بخش سالانه با عنوان بررسی کتاب‌های منتشر شده در حوزه شعر داریم که در محافل استانی همچنان در حال برگزاری است و تاکنون در بوشهر، قم، کرج، شیراز و غیره برگزار شده است همچنین امسال سلسله برنامه تلویزیونی در شب‌های ماه مبارک رمضان برگزارمی شود که شاعران در آن باهم رقابت می‌کنند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مبلغ هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پرداخت جوایز توصیه‌ای برای کم کردن آن ندارند و همواره توصیه کردند که استعدادهای بیشتری به جامه معرفی شود در این دوره نیز میزان جوایز افزایش داشته است و به این ترتیب به برگزیدگان این رویداد ۲۵۰ میلیون و شایستگان تقدیر ۷۵ میلیون تقدیم می‌شود.

دریافت دو هزار و ۶۰۰ کتاب در هجدهمین جشنواره شعر فجر

در ادامه مراسم علیرضا قزوه دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت: شعر هنر اول ما ایرانی‌هاست. سرمایه اولیه ما شعر است و ما را در جهان با شعر و عرفان‌مان می‌شناسند. هویت و سرمایه ملی ما شعر است. حافظ، سعدی، خیام، مولوی بزرگان ما هستند. جشنواره شعر فجر سال‌ها بعد از جشنواره فیلم فجر و در دوران وزارت آقای صفارهرندی عنوان شد که مورد قبول واقع شد. در دوره اول از ۳۰ استان افرادی را انتخاب کردیم. بزرگانی مثل اخوان ثالث، طاهره صفارزاده و خیل بزرگان آن دوره که سال ۸۵ برگزار شد تجلیل شدند و حالا بعد از ۱۷ سال از من برای این جشنواره دعوت شد.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که امسال شاهد یک مسابقه جذاب تلویزیونی باشیم. ۶۴ نفر در ۸ گروه انتخاب شدند و بنا بود در ۱۰ شب این مسابقه پخش شود. در جلسات اخیر پیشنهاد ما به ۳۰ شب ارتقا پیدا کرد و احتمالاً در ایام ماه رمضان هر شب برگزیدگان این جشنواره در صداوسیما رقابت می‌کنند تا شعر به سبد ذوق زندگی مردم وارد می‌شود، در این برنامه شاعران شاخص حضور دارند و از این تعداد ۵۰ نفر از شهرستان‌ها هستند و همه در کنار هم رقابت می‌کنند.در این دوره از داوران شاخصی از جمله یوسفعلی میرشکاک، محمد کاظم کاظمی، ناصر فیض و محمد مهدی سیار بهره مند بودیم همچنین اندیشمندان مختلفی به نقد آثار پرداختند و راجع به آنها نظر دارند.

دبیر جشنواره شعر فجر در ادامه گفت: جوایز اصلی این بخش به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی است. در این دوره از جشنواره شعر فجر نگاه یک سویه نخواهیم داشت هرچند که با این رقم‌ها نمی‌شود اما در یک کشور با این منابع باید شعرای آن در یک رقابت سالم و سازنده جایزه بگیرند. ما شاعران سمیرغ را آفریدیم و سمیرغ زاده عطار است و سرو را به عنوان نماد اصالت ایرانی انتخاب کردیم از این جهت نیز تلاش داشتیم به نماد اصلی خودمان باز گردیم. در این‌دوره از جشنواره شعر فجر رقابت سنگین بود. در این دوره دو هزار و ۶۰۰ کتاب در زمینه شعر نیمایی، کودک و درباره شعر داشتیم که سعی کردیم داوری منصفانه‌ای برای آنان اجرا شود. امیدوارم کارهای ما از ماه آینده در شبکه‌های ملی بیشتر خود را نشان دهند و دیده شوند.

قزوه افزود: این رویداد در ۳۳ مرکز استان و ۳۰ استان انجام می‌شود که در آن ۳۰ تا ۴۰ نفر از اهالی شعر به عنوان منتقد حضور دارند. بنابراین سعی کردیم تمام ایران را درگیر کنیم و می‌توان گفت به طور کلی دو هزار نفر در این رقابت از شاعران در استان‌ها حضور دارند و تنور ادبیات و شعر را گرم نگه داشتند. ما به دنبال راه‌هایی هستیم که از شعر به عنوان سرمایه ملی استفاده کنیم گاهی یک بیت شعر مسیر زندگی یک نفر را تغییر می‌دهد و ما ایرانیان با شعر زندگی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت شعر گفت: ما در شعر رشد بسیار زیادی کردیم و در همین دهه‌ها پتانسیل ظرفیت شعر بالا رفته اما متأسفانه خوب معرفی نمی‌شود بنابراین به عنوان بخشی از بدنه دولتی ما نتوانستیم وظیفه خود را انجام دهیم اما به شخصه صداقت را در ارشاد می بی نم که می‌خواهند کار کنند. وضعیت فعلی ادبیات ما از جهت توان ادبی بسیار بالاست اما سهم شاعران به خوبی داده می‌شود بنابراین باید دیدگاه ما نسبت به آنها تغییر کند تا حق شاعران ادا شود.

۸۴۶ ناشر در هجدهمین جشنواره شعر فجر شرکت کردند

حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی نیز در بخش دیگری از این نشست درباره تعداد آثار رسیده به این دوره از جشنواره شعر فجر گفت: در بخش درباره شعر ۲۸۹ عنوان به دبیرخانه هجدهمین جشنواره شعر فجر رسیده است. همچنین در بخش بزرگسال که خود به سه دسته کلاسیک، محاوره و شعر نو تقسیم می‌شود در مجموع هزار و ۹۱۳ عنوان رسیده که در بخش شعر نو ۸۶۶ اثر، کلاسیک ۹۹۷ اثر و محاوره ۵۰ اثر داشتیم. در بخش کودک و نوجوان نیز ۴۲۴ اثر به این جشنواره رسیده است و به طور کلی دو هزار و ۶۲۶ عنوان به دبیرخانه هجدهمین جشنواره شعر فجر رسیده است.

محقق گفت: ۸۴۶ ناشر در این دوره از جشنواره حضور دارند که از این میان ۲۳ نامزد از ۱۸ انتشار به مرحله نهایی رسیدند. همچنین بیشترین سن شرکت کنندگان به ۷۹ سال و کمترین آنها ۳۰ ساله است. در این میان ۷ نفر از بانون به بخش نهایی رسیده و ۲ نفر از اساتید دانشگاهی هستند همچنین ۱۳ نفر نیز غیر تهرانی اند.

معاون شعر و ادبیات داستانی شعر فجر در پایان گفت: محافل شعر فجر در چهار استان از جمله گیلان، قم، بوشهر، فارس و البرز برگزار می‌شود همچنین بعد از اختتامیه محافل بین المللی و جوانان را نیز خواهیم داشت. مجموعه آموزشی کلک خیال در خلل برگزاری این رویداد در شش استان برگزار شده است همچنین پایگاه‌های نقد شعر و داوری در دوره متمرکز در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱ ۳ بهمن ماه برگزار می‌شود. به این ترتیب در این دوره ۱۰ کارگاه آموزشی خواهیم داشت.

کد خبر 6008027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha