۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳

رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی خبر داد؛

افتتاح ۶۹ طرح بخش کشاورزی در استان مرکزی همزمان با دهه فجر

افتتاح ۶۹ طرح بخش کشاورزی در استان مرکزی همزمان با دهه فجر

اراک- رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: ۶۹ طرح بخش کشاورزی در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد که بیشترین آن با ۵۴ طرح‌ در حوزه آب و خاک است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صفری پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اشاره به طرح‌های دهه فجر امسال جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: علاوه بر طرح‌های قابل افتتاح در مناسبت‌های مختلف سال، همزمان با دهه مبارک فجر امسال نیز ۶۹ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی این استان به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: از این تعداد پروژه، ۵۴ طرح در حوزه آب و خاک ،۱۰ طرح در حوزه صنایع تبدیلی ،۲ طرح در حوزه باغبانی، یک طرح در حوزه شیلات و ۲ طرح در حوزه عشایر در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

صفری با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۸۷۷ نفر به صورت مستقیم و ۲۷۸ نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود، گفت: در سال ۵۷ در شرایط آبسالی تولید گندم استان مرکزی ۸۷ هزار تن در سال بوده که اکنون با وجود خشکسالی به ۳۰۰ هزار تن رسیده است که حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن آن مازاد تولید است.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ تولید گوشت قرمز استان ۲۰ هزار تن بوده اکنون به ۵۷ هزار تن رسیده که ۳۶ هزار تن آن مازاد تولید است همچنین تولید شیر خام نیز از ۱۲۵ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

تولید حدود ۲ هزار تن محصولات زراعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: تولید محصولات زراعی در سال ۵۷ بالغ بر ۴۸۰ هزار تن بود که در حال حاضر به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است و محصولات باغی از ۴۵ هزار تن به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

صفری افزود: همچنین تولید تخم مرغ در سال ۵۷ معادل ۱۷ هزار تن بوده و امروز این رقم به ۴۷ هزار تن رسیده است همچنین تولید مرغ نیز از ۱۹ هزار تن به ۷۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: تولید آبزیان خوراکی سال ۵۷ به طور تقریبی صفر بود که اکنون به ۶ هزار و ۸۰۰ تن تولید آبزیان خوراکی رسیده که اکنون در استخرهای ۲ منظوره تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: در سال ۵۷ آبیاری نوین وجود نداشت که تا کنون ۷۶ هزار هکتار آبیاری نوین در استان انجام شده است که ۸۵ درصد این هزینه را دولت به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان گذاشته است.

صفری گفت: کشت قراردادی مربوط به پس از انقلاب است که تا اکنون ۴۰ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شده و سال گذشته برای اولین بار الگوی کشت استان مرکزی عملیاتی شده است.

وی مرغ را یک کالای اساسی عنوان کرد و افزود: در ۳ ماهه اخیر رکورد جوجه ریزی زده شده و در ماه گذشته بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است.

رفع تداخل ۸۰ درصد اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه ۸۰ درصد اراضی کشاورزی این استان در حال حاضر رفع تداخل و سبب کاهش بسیاری از اختلافات شده است، گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۷ هزار تن گندم خریداری شده که اکنون به ۲۵۶ هزار تن رسیده است.

صفری افزود: علی رغم اینکه صدور اسناد کشاورزی یکی از اولویت‌های نظام است اما در قبل از انقلاب به صورت تقریبی صفر بوده و قبل از دولت سیزدهم نیز ۴ درصد اراضی کشاورزی دارای سند بود که در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی گفت: این مهم نیز از یک و هشت دهم درصد به ۲ و ۱۱ صدم در صد رسیده است‌.

کد خبر 6009073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha