همزمان با تشدید تنش‌ها با پکن امضا شد؛

توافق همکاری مانیل و هانوی در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین

توافق همکاری مانیل و هانوی در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین

فیلیپین و ویتنام همزمان با تشدید تنش‌ها با پکن، توافقنامه‌ای تحت عنوان «پیشگیری از حادثه و مدیریت بحران در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین» به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، در بحبوحه تشدید تنش‌ها در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، فیلیپین و ویتنام که بر سر این مناطق ادعای مالکیت دارند، توافقنامه همکاری دریایی به امضا رساندند.

این توافقنامه در جریان سفر فردیناند مارکوس جونیور، رییس جمهور فیلیپین به ویتنام منعقد شد. هانوی و مانیل بر سر آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین ادعای مالکیت دارند؛ جایی که پکن براساس به اصطلاح «خط ۹ نقطه‌ای»، بر سر بخش قابل توجهی از آن ادعای مالکیت دارد.

بیانیه دفتر ریاست جمهوری فیلیپین اعلام کرده است که علاوه بر توافق پیشگیری از حادثه در آب‌های مورد مناقشه، گارد ساحلی دو کشور نیز تفاهم‌نامه همکاری دریایی امضا کردند.

در این بیانیه آمده است: هانوی و مانیل به منظور تقویت همکاری در مسائل دریایی دوجانبه، چه در حوزه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و چه در گفتمان با سایر شرکا، به توافق رسیدند و طرفین تلاش‌های خود را در راستای افزایش اعتماد و درک متقابل تشدید خواهند کرد.

باتوجه به اینکه روابط مانیل و پکن در هفته‌های اخیر به‌دنبال ادعاهای طرفین درباره حوادث دریایی پرتنش دنبال می‌شود، توافقنامه امروز قابل اهمیت جلوه می‌کند. این در حالی است که پکن و هانوی نیز در دریای جنوبی چین ادعاهای متناقضی دارند هرچند طرفین پارسال بر حل دوستانه مناقشات تاکید کردند.

کد خبر 6009199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha