۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴

واگویه‌های انتخاباتی مهر؛

گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی «قالیباف»

گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی «قالیباف»

در دهمین بخش از «واگویه‌های انتخاباتی مهر»، نکات جالبی درج شده؛ از «شناسایی مُحرک اصلاح‌طلبان تندرو » تا «گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی قالیباف».

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سیاست – ۲۶ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.

در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه را در قالب یک بسته خبری، ارایه می‌کنیم. این شما و این دهمین بخش از سلسله «واگویه‌های انتخاباتی مهر».

گفت‌وگوی «جبهه پایداری» با سایر جریان‌های انقلابی

«صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری در جریان نشست داخلی اعلام موجودیت سازمان جوانان این جبهه با اشاره به لیست مستقل یا لیست مشترک جبهه پایداری در انتخابات آتی، گفت: چون در شرایط فعلی، یک ماه به انتخابات مانده است، نمی‌شود دقیقاً در مورد وجود لیست واحد از طرف جریان غرب‌گرا نظر داد؛ البته ما خودمان را محدود نکردیم و با جریان‌های انقلابی گفت‌وگو می‌کنیم و ان‌شاءالله با توجه به شرایط ناظر بر فضای انتخابات، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی «قالیباف»

ائتلاف «لاریجانی» و «روحانی» منتفی است

«منصور حقیقت‌پور» فرد نزدیک به «علی لاریجانی» درباره ادعای اخیر روزنامه ایران مبنی بر اینکه «لاریجانی» و «روحانی» قرار است با یک ائتلاف برای انتخابات مجلس لیست ارایه دهند، گفت: ائتلاف زمانی می‌تواند رخ دهد که آنها در سبد رای‌شان آورده‌ای داشته باشند. این دو لیستی که اعلام شده‌اند پلو و خورش نیستند بلکه سالاد هستند، یعنی تأمین‌کننده نیازهای اصلی فضا و انتخابات نیستند و نمی‌توانند ورق انتخابات را به سمت پرشور شدن و رقابتی کردن برگردانند. بنابراین بحث ائتلاف منتفی است.

گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی «قالیباف»

لیست اصولگرایان یکپارچه خواهد شد

«مالک شریعتی» دبیرکل «جبهه تحول‌خواهان» و عضو مرکزی «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» طی مصاحبه‌ای گفت: پیش‌بینی من از حضور نامزدهای انتخاباتی این است که جریان رقیب نیروهای انقلاب یعنی جریان غرب‌گرا حتماً در انتخابات با تمام قدرت ظاهر می‌شوند و در تهران یک لیست قابل‌توجه و قابل‌اعتنایی خواهند داشت. و لذا به نظر می‌رسد که یک ضرورت سیاسی و یک ضرورت گفتمانی حتماً ما را به یک انسجام فهرست خواهد رساند. به‌جز مجموعه موسوم به عدالت‌خواه که مستقل عمل می‌کنند به نظرم لیست اصولگرایان یا نیروهای انقلاب اسلامی یکپارچه خواهد شد.

مُحرک اصلاح‌طلبان تندرو کیست؟

«محمد خاتمی» در پیامی به انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، ضمن بیان اینکه شرط قطعی انتخاباتِ مطلوب این است که آزاد باشد و تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی مردم باشند، نوشت: «جبهه اصلاحات» راهبرد انتخاباتی خوب و متینی ارایه داده است.

با عنایت به اینکه از فحوایِ راهبردِ انتخاباتی اصلاح‌طلبان چنین برداشت شده که با صندوق رأی قهر کرده‌اند، این پیامِ خاتمی به اثبات می‌رساند که محرک عناصر رادیکال جبهه اصلاحات برای ترویجِ گفتمانِ «قهر با صندوق رأی» چه کسی است؟

البته ناگفته نماند که طیف‌هایی از جبهه اصلاحات از جمله «حزب کارگزاران» مخالف رویکرد انتخاباتیِ سلبی و قهرگونه عناصر تندروی حزب «اتحاد ملت» هستند.

گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی «قالیباف»

حضور «محمدباقر قالیباف» در جلسه شورای‌عالی استان‌ها، سبب برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص استراتژی انتخاباتی او شده است. این گمانه‌زنی‌ها از آنجایی شدت گرفته که رییس فعلی شورای‌عالی استان‌ها، یک اصلاح‌طلب تبریزی به نام «شهران دبیری» است.

نقطه محوری این گمانه‌زنی‌ها آن است که قالیباف از هم اکنون با راهنمای راست (شورای ائتلاف اصولگرا) و چرخش چپ (همراهی با اصلاح‌طلبانی چون دبیری) برای فردای ۱۱ اسفند (روز انتخابات ریاست مجلس آینده) برنامه دارد و نیاز به رأی اصلاح‌طلبان.

گمانه‌زنی پیرامون استراتژی انتخاباتی «قالیباف»

کد خبر 6012981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha