۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸

کتاب «کشف الغطاء عمّا فی الزوراء» منتشر شد

کتاب «کشف الغطاء عمّا فی الزوراء» منتشر شد

شیراز-نسخه خطی رساله «کشف الغطاء عما فی الزوراء» از عبدالله قطب بن محیی، عارف و عالم بزرگ قرن نهم و دهم هجری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نسخه خطی رساله «کشف الغطاء عما فی الزوراء» از عبدالله قطب بن محیی، عارف و عالم بزرگ قرن نهم و دهم هجری و صاحب «مکاتیب»، توسط محمدجواد ناسک جهرمی و حسین پورشریف تصحیح و منتشر شد.

عبدالله قطب بن محیی از عارفان بزرگی است که در پایان قرن نهم هجری و همزمان با ظهور صفویه، با نامه نوشتن به دوستان و پیروانش و نیز بنای شهرکی به نام «قطب‌آباد» در چند فرسخی جهرم، مکتب عرفانی خود را نظم بخشید.

رساله «کشف الغطاء عما فی الزوراء» به زبان عربی و در شرح رساله «الزوراء» از نفیس‌ترین آثار فلسفی و عرفانی علامه جلال الدین محمد دوانی (متوفای قرن دهم هجری) نگاشته شده است. این رساله درباره «وجود، وجود ذهنی و وجود خارجی و دیگر مباحث فلسفی و عرفانی» بحث می‌کند.

محققان این اثر، در بخش اول مقدمه، به موضوعاتی چون: «محیی الدین کوشکناری و فرزندش قطب بن محیی»، «هم‏دوره بودن با علّامه جلال الدین دوانی» و «نامه‌های قطب بن محیی به صدرالدین دشتکی» پرداخته‌اند. در ادامه، نگاهی اجمالی به رسالۀ «الزوراء» داشته‌اند و سپس نسخه‌های خطی کتاب را معرفی کرده‌اند.

مصححان در پایان مقدمه، روش تصحیح کتاب را بیان کرده‌اند. آنها پس از بررسی نسخه‌های موجود، نسخه کتابخانه سید عز الدین حسینی زنجان را با عنوان اختصاری «زنجان»، نسخه اساس تصحیح قرار داده‌اند و نسخه کتابخانه ملک تهران را با نام اختصاری «ملک» به عنوان نسخه بدل استفاده کرده‌اند.

کتاب در قطع وزیری و ۱۴۴ صفحه توسط انتشارات خویی منتشر شده است.

کد خبر 6013976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha