۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور:

سازمان منابع طبیعی نباید از سهم درآمدهای ملی بی بهره باشد

سازمان منابع طبیعی نباید از سهم درآمدهای ملی بی بهره باشد

کرج- رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور گفت: سازمان منابع طبیعی کشور نباید از سهم درآمدهای ملی که در قالب نظام بودجه سالانه نصیب مدیریت این سازمان می‌شود بی بهره باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول علی اشرفی پور صبح یکشنبه در نشست هم‌اندیشی محققان و پژوهشگران دانشگاه، بخش تحقیقات و اجرایی در حوزه منابع طبیعی کشور که در سالن شورای دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: جنس مدیریت منابع طبیعی کشور با توجه به نظام مالکیت منابع طبیعی و نوع خدماتی که از آن انتظار داریم، حاکمیتی است.

وی ادامه داد: قانونگذار، دستگاه قضا، مردم، دستگاه اجرایی و بدنه قوه مجریه نیز این موضوع را پذیرفته‌اند که این مدیریت باید از نوع حاکمیتی باشد، لذا باید حق این مدیریت در فرایند اجرا و مدیریت اجرایی منابع طبیعی ادا شود که اکنون این امر صورت نمی‌گیرد و امروز آسیب‌های بسیاری بر سر راه راهبردهای مدیریت حاکمیتی منابع طبیعی کشور وجود دارد.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: اگر بخواهیم به یک نقطه کانونی مشخص در رابطه با هزینه کرد همان اندک اعتبارات در اختیار هم برسیم، با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که در حوزه لجستیکی و منابع انسانی وجود دارد، باید دارای طرح و برنامه باشیم. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در هیچ دوره‌ای بدون طرح و برنامه نبوده است.

اشرفی پور با اشاره به اینکه این سازمان با همان مقدار اعتبار دولتی که بابت امور اجرایی دریافت کرده توانسته در همه بخش‌ها از خود عملکرد نشان دهد، بیان کرد: سازمان منابع طبیعی در عین حال که برای مدیریت اجرایی خود به منابع قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد، درآمدزا هم هست، یعنی قوانین و ضوابط آن به گونه‌ای است که سالانه رقم قابل ملاحظه‌ای از بهره برداران دریافت و به خزانه دولت واریز می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر حداقل همان درآمدها به صورت مستقیم در حساب دستگاه قرار می‌گرفت، شاید نیاز به منابع دیگر نداشتیم و همان منابع درآمدی سازمان برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها کافی بود. علی رغم اینکه در برخی ضوابط آمده که باید ۱۰۰ درصد یا درصد قابل ملاحظه‌ای از این درآمدها به دستگاه اجرایی بازگردد اما فعلاً وضعیت نظام بودجه ریزی کشور به گونه‌ای است که این موضوع رعایت نمی‌شود.

نباید نسبت به حق و حقوق دولتی خود بی تفاوت باشیم

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: سازمان منابع طبیعی از سازمان‌های نادری است که همواره تجربه کار مشارکتی در حوزه‌ها، استان‌ها و مقیاس‌های مختلف را داشته و دارد و در ادامه راه نیز به این موضوع باور خواهیم داشت و باید با شرایط نوین تری به آن توجه کنیم اما این امر دلیل بر آن نیست که نسبت به حق و حقوق دولتی خود بی تفاوت باشیم.

اشرفی پور با تاکید بر اینکه نباید از سهم درآمد ملی که در قالب نظام بودجه سالانه نصیب مدیریت منابع طبیعی کشور می‌شود بی بهره باشیم، اظهار کرد: از دانشگاه درخواست داریم که صدای سازمان منابع طبیعی باشند تا در نظام بودجه ریزی کشور سهم این سازمان به آن اختصاص یابد. مگر می‌شود شعار حفظ منابع طبیعی دهیم اما بگوییم به دنبال سازوکارهای دیگر باشیم که به اعتبارات دولتی توجه نکنیم؟

وی بیان کرد: در این راستا باید مطالبه گر باشیم تا حق و سهم مدیریت اجرایی منابع طبیعی کشور از محل درآمدهای ملی که در قالب نظام بودجه ریزی کشور سالانه توزیع می‌شود، داده شود اما این امر تاکنون انجام نشده در صورتیکه سازمان همیشه با برنامه پیش رفته و نتیجه کار اجرایی خود را نشان داده است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ضعف اعتبارات ملی در زمینه مدیریت اجرایی خاطرنشان کرد: چون نوع مالکیت عرصه و اعیان منابع طبیعی دولتی است، ضوابطی بر آن حاکم هستند که باید از آنها صیانت کنیم، بنابراین نمی‌توانیم بی تفاوت باشیم و اجازه دهیم هر کسی در این زمینه مشارکت کند اما بخواهد در کنار آن، کاری را انجام دهد که نباید انجام شود.

اشرفی پور بیان کرد: سازمان همواره تلاش کرده در این زمینه هوشیارانه برخورد کند اما این دلیل نمی‌شود که از مشارکت بخش غیردولتی استفاده نکنیم، بلکه این مشارکت باید قانونمند و بر اساس ضوابط باشد. مثلاً در حوزه زراعت چوب فعالانی هستند که تمکن مالی دارند و ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانیم به آنها بدهیم اما به دلیل خلأ برخی ضوابط قانونی دست ما و پای آنها بسته است.

کد خبر 6014068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha