۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۳۵

بانوی فعال فرهنگی مطرح کرد؛

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی/انقلاب اسلامی به زنان هویت داد

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی/انقلاب اسلامی به زنان هویت داد

همدان- بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: حضور زنان در پیروزی انقلاب اسلامی با عشق به قرآن و اسلام ستودنی است.

سیده زهرا موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با نگاهی به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: زنان ایرانی وقتی که انقلاب شد اولین بار بود که حضور خود را درصحنه‌های سیاسی و اجتماعی دیدند، انگیزه حضور زنان در پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان به عشق به اسلام و قرآن نام برد.

وی یادآور شد: حضور پرشور زنان در راهپیمایی‌ها و سر دادن شعار در خیابان‌ها بحث استقلال طلبی را در برمی‌گرفت و به دنبال آزادی از دست استکبار و دیکتاتور زمان خود بودند.

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه زنان ما با الگو پذیری از دو بانو بزرگوار حضرت زینب و حضرت فاطمه و توجه به خطبه‌های این بزرگواران در برابر دشمنان ایستادگی کردند و در تمام صحنه‌ها پا به پای مردان حضور پُررنگ پیدا می‌کردند.

موسوی با بیان اینکه حضور زنان در شکل گیری انقلاب اسلامی برای اولین بار نبوده است چون زنان در طول تاریخ مشارکت فعالانه داشته‌اند که می‌توان به شرکت زنان در تحریم تنباکو و شکستن قلیان‌ها، در کنار میرزا کوچک خان جنگلی و در مشهد برای جلوگیری از توطئه کشف حجاب نام برد که خوب درخشیدند.

وی متذکر شد: صبوری مادران در انقلاب بسیار پررنگ بود بدان گونه که وقتی فرزندان خود را ازدست می‌دادند صبوری می‌کردند و با داغ بر دل در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند و می‌توان به جرأت گفت اگر مشارکت زنان در کنار خانواده‌ها نبود انقلاب به ریشه‌های سازنده و مستحکم تبدیل نمی‌شد.

این فعال اجتماعی یادآور شد: از خانم دباغ در استان همدان به عنوان یک بانوی انقلابی می‌توان نام برد که زیر شکنجه‌های ساواک و شکنجه دختر ایشان جلوی چشمانش ایستادگی کردند و اکنون می‌توانیم از این زنان به عنوان مادران شجاع ایرانی نام ببریم.

پیروزی انقلاب اسلامی باعث هویت، کرامت و شخصیت بخشی به زنان ایران شد

موسوی در ادامه صحبت‌های خود با تصریح بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی باعث هویت، کرامت و شخصیت بخشی به زنان ایران شد، اضافه کرد: اکنون می‌بینیم زنان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حضور دارند و باید به یاد داشته باشیم کسی زنان ایرانی را مجبور نکرده بود با فرزندان در آغوش خود مقابل توپ، تانک و اسلحه ایستادگی کنند و در مقابل رژیم شاهنشاهی بایستند این زنان به عشق به قرآن و پیشوایان خود در تمام صحنه‌ها حضور پیدا کردند.

این بانوی فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در وصف زنان فرمودند ملت ما عاشق اسلام بودند که در همه اطراف با دست تهی سینه‌های خود را سپر کردند، جوانان خود را در میدان بردند، زن‌ها و مردها رفتند و مبارزه کردند تا پیروز شدند.

وی افزود: معنای واقعی انقلاب یعنی دگرگونی و تغییر دادن موقعیتی که با توجه به اعتراضاتی که وجود دارد و مردم ما به نحوه حکومت داری پادشاهان آن زمان اعتراض داشتند، چون کشور ما مورد استعمار دشمنان و بیگانگان قرار گرفته بودند.

موسوی ادامه داد: در دوران طاغوت به منزلت زن حتی در دیدگاه‌ها، گفتارها توجهی نمی‌شد وزن را فقط در ارضای نیاز جنسی مردان متصور می‌کردند و هیچ باوری نسبت به موفقیت بانوان در جنبه‌های مختلف نداشتند.

همانگونه که قرآن انسان ساز است، زن هم انسان ساز است

این بانوی فعال اجتماعی تصریح کرد: وقتی انقلاب شد و یک راهبر سکاندار رهبری کشور را در دست می‌گیرد و امام خمینی دیدگاه خود را در مورد زن بیان می‌کند و میگویند زن یک انسان و جامعه ساز است و تاکید کردند همانطور که قرآن انسان ساز است؛ زن هم انسان ساز است و اگر زن‌های انسان ساز را از ملت‌ها بگیریم، این ملت‌ها به شکست و انحطاط کشیده می‌شوند.

موسوی در ادامه گفتگو اظهار کرد: دیدگاه امام خمینی در مورد زن از تاریخ اسلام نشأت می‌گیرد از احترامات بی حد رسول خدا به مولود شریف است که این نشان از آن دارد که زن ویژگی بزرگی در جامعه دارد و الگوی تمام زنان فاطمه زهرا است.

وی بیان کرد: در طول ۴۵ سال انقلاب زنان ما وارد عرصه‌ها شدند و اکنون بعد از رحلت امام که سکاندار کشور حضرت خامنه ای شدند، ایشان هم مکرر در سخنرانی‌ها و نوشته ها به حقوق فردی و اجتماعی زنان اشاره می‌کنند و حتی می‌فرمایند زنان در برخی جاها نسبت به مردان دارای امتیازهایی هستند و این اقتضای طبیعت زن و مرد است که آنها را از هم متمایز می‌کند و فرق می‌گذارد وگرنه زن و مرد هیچ فرقی نسبت به هم در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارند.

کد خبر 6017551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      وقتی ده بار می‌گی این بانوی فعال فرهنگی یعنی فعالیت خاصی که بشه بهش اشاره کرد نداشته