۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۳۲

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور:

تثبیت مالکیت و حفظ کاربری برنامه اولویت دار سازمان اراضی است

تثبیت مالکیت و حفظ کاربری برنامه اولویت دار سازمان اراضی است

اراک-مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: تثبیت مالکیت، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی رسالت و برنامه اولویت دار این سازمان است.

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله درویش خضری، عصر چهارشنبه در گردهمایی تبادل تجربیات مروجین پهنه و رؤسای ادارات امور اراضی جهاد کشاورزی استان مرکزی، اظهار کرد: ۴۲۳ طرح پایلوت در مساحت ۱۷۰ هزار هکتار در سطح کشور تا کنون اجرا شده امسال نیز ۱۰ هزار هکتار در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ هزار هکتار از این طرح محقق شده است، افزود: رسالت سازمان امور اراضی، تثبیت مالکیت، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی است.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه جلوگیری از خرد شدن زمین با حفظ شرایط شرعی قانون ارث مورد توجه است، گفت: در این راستا ایجاد صندوق یا بانک زمین مدنظر است که در صورت عدم توافق وراث، خرید زمین از طرف شخصی دیگر انجام شود تا یکپارچگی کشاورزی نیز انجام شود.

درویش با اشاره به سیر تصویب قوانین ویژه حفظ یکپارچگی اراضی، بیان کرد: حفظ منابع پایه تولید از اولویت‌های مهم سازمان است و باید اذعان داشت سال ۱۳۳۵ تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده اما اکنون با وجود ثابت بودن مساحت زمین‌ها، به حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: الزامات قضائی در قانون ارث، اجرای ناقص قانون اصلاحات ارضی علی رغم انتقادات وارد بر آن قانون و توسعه شهرنشینی علت افزایش بهره‌برداران کشاورزی بوده است.

وی گفت: سال ۱۳۳۵ درصد شهرنشینی به روستانشینی حدود ۲۶ به ۷۴ بوده اما اکنون این نسبت معکوس شده است.

درویش با اشاره به خبرهایی مبنی بر تضاد قانون امور اراضی با قانون حدنگار، گفت: این مهم دارای تعارض است و باید با رفع خلاء‌های قانونی، همپوشانی رعایت شود.

وی با بیان اینکه اولویت قانون، تغییر رویکرد نظام بهره‌برداری است، گفت: طبق تحقیقات انجام شده خرد شدن اراضی حدود ۲۶ مورد آسیب به زمین کشاورزی و امنیت غذایی وارد خواهد کرد.

کد خبر 6018078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha