به گزارش خبرنگار مهر ،در تاریخ موسیقی، نام اشتوک هاوزن به عنوان نخستین سازندهی آثار الکترونیکی ثبت شده است و برخی کارشناسان او را "بزرگترین آهنگساز کاشف" قرن بیستم میدانند.
وی از سال ۱۹۶۳ رئیس بخش موسیقی الکترونیک رادیو تلویزیون غرب آلمان بود و در مجموع ۳۶۲ قطعه موسیقی ساخت که در ۱۳۹ سی دی منتشر شد.
اشتوک هاوزن در همه جای جهان طرفدارانی داشت که راههای طولانی را برای شنیدن کنسرتهای او طی میکردند. در عوض دشمنانی هم داشت که موسیقی او را "ضد موسیقی" میخواندند و به او ناسزا میگفتند. او حتی در ایران هم با این دو گروه روبرو شد. اشتوک هاوزن در جشن هنر شیراز شرکت نمود و در آن کنسرت علاوه بر سازهای رایج، از وسایل آشپزخانه نیز استفاده کرد. او با این ابتکار، از طرفی موجی از اعتراضات ، بهویژه در میان "هنرمندان جدی" ایران را برانگیخت و از طرفی دیگر بخشی از جوانان علاقهمند به موسیقی مدرن را شیفتهی خود کرد.
اشتوک هاوزن که روزنامه نمیخواند و در خانهاش تلویزیون نداشت، هر از گاهی حرفهای بحثبرانگیز میزد، بهویژه در رابطه با هنر و سیاست. آخرین نمونهی آن، اظهارات او در رابطه با نابود کردن برجهای دوقلوی نیویورک در حملههای تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود که او آن را "بزرگترین اثر هنری جهان" خواند و موجی از انتقاد و اعتراض را برانگیخت. او ابتدا معذرت خواست، اما بعدا مدعی شد که چنین حرفی نزده و گفتههای او در این رابطه تحریف شدهاند.
اشتوک هاوزن، یا به قول طرفداران موسیقی مدرن، "بابا تکنو"، در روز ۵ دسامبر بر اثر بیماری در گذشت.
نظر شما