۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۲۴

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد؛

تاکید ویژه رییس جمهور به احیا و مرمت قنوات خراسان جنوبی

تاکید ویژه رییس جمهور به احیا و مرمت قنوات خراسان جنوبی

بیرجند- معاون استاندار خراسان جنوبی گفت:شخص رییس جمهور اخیرأ پیگیر احیای قنوات استان از مسوولان بوده و تشکیل ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات به دستور ایشان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده چهارشنبه شب در ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان اظهار کرد: پروژه‌هایی که با مشارکت مردم انجام می‌شود از قبیل قنوات باید در اولویت قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی همچنین بر برقراری بیمه تأمین اجتماعی و حل مشکل بیمه ۴۰۰ مقنی در سطح استان تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول کشور از نظر تعداد قنوات را با ۷۶۶۹ رشته دارد، گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست در پیشرفت فیزیکی قنوات کشور را در سال گذشته کسب کرده است.

عباس زاده گفت: در مجموع بالغ بر چهار هزار کیلومتر قنوات در سطح استان داریم که از این میزان تاکنون ۱۳۰۰ کیلومتر احیا شده است.

وی بر برگزاری جلسات ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان به صورت فصلی تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان تأمین اجتماعی را مکلف کرد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی نسبت به قرار گرفتن مقنی ها در لیست مشاغل حوزه کشاورزی اقدام کنند.

تخصیص ۳۹ درصدی اعتبارات قنوات خراسان جنوبی

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه اعتبار مصوب حوزه قنوات استان ۱۸ میلیارد تومان است که تاکنون هفت میلیارد تومان معادل ۳۹ درصد تخصیص یافته است، بر تخصیص ۱۰۰ درصدی این رقم تاکید کرد.

وی اظهار کرد: قنات روح روستا و مطالبه اول روستاییان از این سازمان است.

جعفری با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری گفت: بارندگی‌های امسال بر میزان آبدهی قنوات تأثیرگذاری چندانی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب حوزه قنوات استان ۱۸ میلیارد تومان است که تاکنون هفت میلیارد تومان معادل ۳۹ درصد تخصیص یافته است، بر تخصیص ۱۰۰ درصدی این رقم تاکید کرد.

جعفری با اشاره به اینکه ۷۶۶۹ رشته قنات در سامانه اطلاعات مکانی قنوات ثبت شده است، ادامه داد: توجه به آبخیزداری باید در دستور کار قرار گیرد چرا که یک نیاز اساسی است.

محمدی مدیر آب‌وخاک و امورفنی‌و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه قنوات بهترین مدل سازگاری با کم آبی هستند که همواره نجات بخش جامعه بشری در بحران‌های خشکسالی و حفظ کانون جمعیتی روستاها است،

وی به شناسنامه دار کردن بالغ بر ۶ هزار و ۱۰۰ رشته قنات استان اشاره کرد و از گردآوری و تنظیم بانک اطلاعات مقنیان خبر داد و گفت: اطلاعات ۴۰۰ نفر در این حوزه انجام شده است.

محمدی به سخت و طاقت فرسا بودن شغل مقنی گری اشاره کرد و گفت: فعال نبودن انجمن صنفی مقنیان و عدم حمایت از سوی دستگاه‌ها و مسئولان (بیمه مقنی ها، سنوات، سختی کار، بازنشستگی) و در نتیجه عدم تمایل افراد به این حرفه از دیگر از دیگر مشکلات پیش روی این افراد است.

کد خبر 6040967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha