۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹

جوانگرایی در فوتبال ایران؛

دوخارجی که باید الگوی سایرین شوند/معرفی جوانان در سپاهان و گل گهر

دوخارجی که باید الگوی سایرین شوند/معرفی جوانان در سپاهان و گل گهر

دو مربی خارجی شاغل در لیگ برتر ایران توانسته اند بازیکنان جوان و با کیفیتی را به فوتبال ایران معرفی کنند. اتفاقی که در سایر تیم ها کمتر به چشم می آید و در دستور کار مربیان هم نیست!

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران با حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ یکی از تیم‌های مُسن این رقابت‌ها نام گرفت. شاگردان امیر قلعه نویی پس از لبنان با میانگین سنی حدود ۳۰ سال دومین تیم پیر مسابقات بودند و همین موضوع انتقادهای زیادی را علیه سرمربی تیم ملی بابت عدم استفاده از بازیکنان جوان به دنبال داشت.

در بین تیم‌های لیگ برتری اکثر مربیان به دلیل نتیجه گرا بودن فوتبال کشورمان روی به استفاده از بازیکنان با تجربه می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که تیمی از بازیکنان زیر ۲۳ سال در ترکیب خود بهره برده باشد.

در میان سرمربیان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران، «ژوزه مورایس» و «مارینوس اوزونیدیس» دو مربی خارجی تیم‌های سپاهان و گل گهر بیشتر به فکر جوان سازی تیم خود هستند و این موضوع هم با استقبال مدیران این دو باشگاه همراه شده است.

مورایس اگرچه در دیدارهای اخیر نتوانسته عملکرد خوبی در سپاهان داشته باشد و بابت جذب بازیکنان خارجی بی کیفیت با هجمه‌های زیادی مواجه شده اما بدون شک توانسته چندین بازیکن باکیفیت و زیر ۲۳ سال را به فوتبال ایران معرفی کند که حتی برخی از آنها با پیشنهاداتی از سوی باشگاه‌های اروپایی مواجه شده‌اند.

از جمله بازیکنان جوانی که طی یکی، دو سال اخیر توسط مورایس به فوتبال ایران اضافه شده‌اند می‌توان به آریا یوسفی، محمدجواد حسین نژاد، ارشیا سرشوق و محمد قربانی اشاره کرد که همه این نفرات عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و حتی یوسفی توانست نظر مثبت کادر فنی تیم ملی را به خود جلب کند و در لیست نهایی برای جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر قرار گیرد اما فرصت بازی در این تورنمنت به این بازیکن جوان داده نشد.

محمد قربانی هم با کیفیت خوبی که از خود در ترکیب سپاهان نشان داد، مورد توجه تیم اورنبرگ روسیه قرار گرفت و پس از پایان نیم فصل با قراردادی راهی این تیم شد تا ادامه فوتبال خود را در اروپا دنبال کند و پس از محمد محبی دومین بازیکن ایرانی شاغل در لیگ روسیه برای این فصل نام بگیرد.

ارشیا سرشوق هم توانسته در دیدارهایی که به میدان می‌رود نظر مثبت مورایس را به دنبال داشته باشد و مطمئناً در سال‌های آینده از این بازیکن بیشتر خواهید شنید. مورایس همچنان به جوان گرایی در تیم خود ادامه می‌دهد و در بازی با شمس آذر در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی او عباس حبیبی و سید علی کمالی دو جوان زیر ۲۰ سال را روانه میدان کرد تا اولین بازی رسمی خود را با پیراهن زرد سپاهان انجام دهند. علاوه بر این مورایس نگاه ویژه ای به تیم‌های پایه سپاهان دارد و از بازیکنان مستعد این تیم دعوت می‌کند تا در کنار تیم بزرگسالان به تمرین بپردازند که این موضوع می‌تواند اعتماد به نفس این بازیکنان را افزایش دهد.

در تیم گل گهر هم همانند سپاهان همین موضوع جریان دارد، اوزونیدیس که از ابتدای فصل به گل گهر اضافه شد، توانسته این تیم را به دوران اوج خودش برگرداند و سیرجانی‌ها با ۳۰ امتیاز در مکان پنجم جدول قرار و تنها ۶ امتیاز به تیم دوم جدول یعنی پرسپولیس، فاصله دارند.

دوخارجی که باید الگوی سایرین شوند/معرفی جوانان در سپاهان و گل گهر

امیر جعفری، رضا سلطانی، سامان فلاح، پوریا لطیفی فر، مهدی ممی زاده، سعید سحرخیزان، امیررضا اسلام طلب و در جدیدترین خرید این تیم امیرمحمد رزاقی نیا از جمله بازیکنان جوان این تیم به شمار می‌روند که با حضور در ترکیب این تیم توانسته اند علاوه بر کسب نتایج خوب، گل گهر را تبدیل به یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیا و حتی قهرمانی در لیگ برتر کنند. در بین بازیکنان جوان گل گهر تنها سعید سحرخیران در مقطعی و سامان فلاح مورد توجه کادر فنی تیم ملی قرار گرفتند که این دو بازیکن هم همانند دیگر جوانان فوتبال ایران فرصتی آنچنانی برای حضور در ترکیب تیم ملی به دست نیاوردند.

به نظر می‌رسد این دو مربی خارجی، دلسوز تر از سایر مربیان وطنی فوتبال ایران هستند و بیشتر از آنکه ایرانی‌ها به دنبال جوان گرایی فوتبال کشور باشند، مربیان پرتغالی و یونانی دغدغه این موضوع را دارند.

کد خبر 6044479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha