۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۲۹

استاندار کردستان:

سد ژاوه کردستان نیمه اول ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود

سد ژاوه کردستان نیمه اول ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود

سنندج_استاندار کردستان گفت: سد ژاوه پس از 16 سال نیمه اول سال آینده آبگیری می‌شود و مشکلات فرونشست و تامین آب دشت‌های کشاورزی شرق استان را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر سه شنبه در جشنواره جوانان برتر ایران زمین در سنندج، اظهار کرد: جوانان نماد مرزداری، غیرت و ناموس‌پرستی کردستانی‌ها در دفاع از مرزهای کشورمان هستند و جوانان می‌توانند با ظرفیت‌های کردستان در عرصه‌های علمی، تجاری، ورزشی، صنعت و تکنولوژی این استان را در ردیف‌های برتر ملی و بین‌المللی قرار دهند.

وی با معرفی ظرفیت‌های موجود استان در ذهنیت مردم و همسایگان بیرونی را مهم خواند و افزود: این رسالت بزرگ مأموریتی برای مسؤولان و رسانه‌هاست و برای همین شخصاً با هر ابزاری از جمله پوشیدن لباس کردی در مناسبت‌ها، به دنبال معرفی این ظرفیت هستم.

استاندار کردستان عنوان کرد: همه باید اصالت مردم کردستان را ببینند چرا که پیشرفت، خلاقیت، نوآوری و هر رتبه و مقامی که در بستر اصالت قرار گیرد ارزش تصاعدی پیدا می‌کند.

زارعی کوشا به بخشی از پروژه‌های استان اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان ۵۰ درصد از مشکلات زیست، محیطی سد ژاوه با افتتاح تصفیه خانه سنندج رفع شد و ۵۰ درصد آن نیز با ساماندهی فاضلاب روستایی و نواحی منفصل شهری تا نیمه اول سال آینده برطرف خواهد شد که به آبگیری این سد می‌انجامد.

وی همچنین به تلاش برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پرداخت و بیان کرد: هدفگذاری سال آینده در حوزه فرهنگ و اقتصاد تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

استاندار کردستان احیای قنات و طرح‌های آبخیزداری در دشت‌های شرقی استان را از دیگر طرح‌های استان نام برد و بیان کرد: این طرح علاوه بر ارتقای ۷۰ سانتی‌تری ذخایر آبی به عنوان الگوی اجرایی به ۳۰ استان کشور ابلاغ شد.

زارعی کوشا خاطرنشان کرد: کردستان علاوه بر مواهب کشاورزی، معدنی، گردشگری، مرز و صنایع، گنجی بالاتر از همه اینها دارد که ظرفیت نیروی انسانی و بالاتر از هر داشته‌ای است.

وی افزود: برای اینکه این ظرفیت بتواند خود را نشان دهد، باید استان را در همه عرصه‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و کشوری معرفی کنیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه مجموع ذخایر معدنی کردستان تا ۲ سال قبل، ۵۶۰ میلیون تن بود، اضافه کرد: با کار پیمایشی و ژیوفیزیک هوایی، ذخایر قطعی شناسایی شده در استان به یک میلیارد تن رسید که بخش مهمی از آن ذخایر ارزشمند طلا، نقره و سنگ آهن است.

زارعی کوشا از خام‌فروشی فرآورده‌های معدنی به عنوان خط قرمز مسؤولان کردستان در دولت سیزدهم نام برد و گفت: تمامی سرمایه‌گذاری‌های حوزه معدن باید در قالب زنجیره کامل ارزش باید تا ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

کد خبر 6047033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha