۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶

استاندار مرکزی:

نظام‌هویتی متمرکز استان مرکزی به عنوان گفتمان مورد توجه است

نظام‌هویتی متمرکز استان مرکزی  به عنوان گفتمان مورد توجه است

اراک- استاندار مرکزی گفت: نظام هویتی متمرکز اجتماعی استان مرکزی به عنوان گفتمان مورد توجه ویژه است.

به‌گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه ظهر سه شنبه در نشست مشترک شورای اجتماعی و کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی در خصوص هویت متمرکز با چالش مواجه است که در این راستا از سالهای اخیر به این موضوع ورود شده است.

وی با اشاره به اینکه به موضوع هویت متمرکز اجتماعی این استان اکنون به عنوان گفتمان مطرح است، افزود:
حضور سرآمدان استان مرکزی در تهران و تشکیل هیأت اندیشه ورز انجام در راستای هویت بخشی فرهنگ استان مرکزی امسال انجام شد نتایج رضایت‌بخشی به همراه داشت.

مخلص الائمه ادامه داد: همچنین مجتمع تخصصی ماهور به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور در چهار بخشِ مرکز رشد هسته‌های فناور و نوآور رسانه‌ای، مرکز تولید محتوا و خدمات رسانه‌ای، مرکز آموزش حرفه‌ای و باشگاه فکری اهالی هنر و رسانه در استان مرکزی به بهره برداری رسید که به طور حتم یک اقدام مؤثر در حوزه فرهنگ و هنر استان خواهد بود.

۴۷ درصد طلاق‌ها ناشی از عدم مهارت است

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کاهش طلاق با توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره خانواده یکی از برنامه‌های معاونت اجتماعی دادگستری استان مرکزی است که در این راستا بر اساس شیوه نامه سال ۹۴ نیز در سال ۹۵ سه مرکز مشاوره در اراک و در سال ۹۷ نیز ۸ مرکز در استان مرکزی راه اندازی شد که از این حیث جزو استان‌های پیشرو در تشکیل مشاوره دادگاه خانواده است.

محسن خیرمند افزود: با بیان اینکه در این استان ۱۱ مؤسس و ۲۹ مشاور خانواده فعالیت دارند و این استان به عنوان دومین استان در راه اندازی مرکز مشاوره شناخته شده است.

وی گفت: هم اکنون ۴ مرکز در اراک، سه مرکز در ساوه و ۴ مرکز در شهرستان دلیجان و محلات فعال است و تا قبل از سال ۹۹ تمام دعاوی به دفاتر طلاق در مراکز مشاوره انجام می‌شود.

خیرمند ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات در سال‌های گذشته بخشی از دعاوی در مراکز مشاوره انجام نمی‌شد و این مسئله سبب شد در سال ۱۴۰۱ ۷۹۳ طلاق توافقی صورت بگیرد اما در ۹ ماهه ۱۴۰۲ تعداد طلاق‌های توافقی به ۵۱۹ مورد کاهش یافت و ۳۴ درصد در ۹ ماه امسال نیز کاهش ورودی داشتیم که باید در این خصوص اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصدهای توافقی در سال جاری منجر به ساز شد، گفت: ۴۷ درصد طلاق‌های زوجین ناشی از عدم مهارت رفتاری و ۱۳ درصد عدم مهارت زناشویی است و به طور کلی ۶۰ درصد طلاق‌های زوجین به جهت عدم مهارت زوجین است و تنها ۵ درصد طلاق‌های ما مربوط به خیانت است.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: اکثر ارجاع‌های ما به مراکز مشاوره به اجبار است به طور حتم با اجبار بازخورد مناسبی از مشاوره‌ها صورت نمی‌گیرد اما با این وجود با بررسی صورت گرفته ۷۲ درصد مشاوره‌ها منجر به سازش پایدار زوجین شده است که این نشان از تأثیر مثبت مراکز مشاوره است.

سرپرست دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی استان بحث سالمندی است و اولویت استان نیز بحث جوانی جمعیت است، گفت: افتتاح مرکز نفس، تشکیل ستاد مردمی جمعیت، تشکیل ۵۰ بیت الزهرا و غیره انجام گرفته است.

امین باقری افزود: جمعیت، آلودگی هوا و محیط زیست و اعتیاد به عنوان چالش‌های استان در کارگروه اجتماعی مورد توجه است.

کد خبر 6047285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha