۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۰۲

فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی:

دود سیگار احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد

دود سیگار احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد

همدان-فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی در دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف سیگار در خانم‌ها احتمال نازایی، سقط‌جنین، تولد نوزادان نارس و کم‌وزن را افزایش خواهد داد.

محمدرضا زاهد پورانارکی با بیان اینکه بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، سرطان و غیره ازجمله عوارض مصرف قلیان است، عنوان کرد: همچنین در خانم‌ها احتمال نازایی، سقط‌جنین، تولد نوزادان نارس و کم‌وزن را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد می‌کند، اذعان کرد: دود سیگار و قلیان بر عملکرد ریه تأثیر می‌گذارد و به‌دلیل استنشاق سطح بالای مونوکسید کربن، این افراد در معرض خطر ابتلاء به مشکلات تنفسی و ریوی قرار دارند.

زاهد پورانارکی آمار پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بانوان بیشتر از آقایان قلیان مصرف می‌کنند و خطر استنشاق این ماده دخانی در خانم‌ها به دلیل تفاوت در هورمون‌هایی که دارند بیشتر است

وی با بیان اینکه بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، سرطان و غیره ازجمله عوارض مصرف قلیان است، گفت: یک پک قلیان معادل یک تا پنج بسته سیگار به بدن آسیب می‌رساند.

زاهد پورانارکی با اشاره به اینکه مصرف تنباکوی فاسد، کهنه و غیرمجاز سبب ایجاد توکسین در بدن شده و بسیار مضر است، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۰ درصد افرادی که مواد دخانی مانند سیگار و قلیان مصرف می‌کنند مبتلا به انواع سرطان‌ها به‌خصوص سرطان ریه می‌شوند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که سرطان دهان، مری، معده، مثانه، بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی در سیگاری‌ها و قلیانی‌ها بیشتر از سایر افراد جامعه است.

کد خبر 6048386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha