۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۸

گزارش مهر؛

شهرداری هگمتانه به وظایف خود در حوزه ورزش عمل کند

شهرداری هگمتانه به وظایف خود در حوزه ورزش عمل کند

همدان- در حالی که حمایت از ورزش همگانی یکی از وظایف شهرداری‌ها طبق قانون بوده اما شهرداری همدان در انجام این وظیفه خود آنچنان که باید به وظایف خود عمل نمی کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدرضا بهرامی‌صفت: جوامع مختلف برای حفظ سلامتی شهروندان و نشاط اجتماعی بستری را برای توسعه ورزش همگانی فراهم می‌کنند، اگر ساعت‌ها و روزها در ارتباط با اهمیت ورزش در زندگی انسان‌ها صحبت کنیم شاید نتوانیم به معنای واقعی حق مطلب را ادا کنیم.

دولت‌ها هزینه‌های هنگفت را در جهت سلامت شهروندان در ساخت مراکز درمانی و بیمه‌های مختلف هزینه می‌کنند، در همین کشور خودمان هزینه سرسام‌آوری خرج درمان و دارو می‌شود اما اگر بتوانیم با حمایت تمامی ادارات، دستگاه‌ها و بستر بخش دولتی و خصوصی، ورزش در جامعه توسعه دهیم بدون شک شهروندان سالم‌تری خواهیم داشت و فشار به بخش درمان کاهش خواهد یافت.

متأسفانه با حرکت زندگی‌ها به سمت ماشینی شدن تحرک در جامعه کاهش یافته و شاهد بی‌تحرکی شهروندان هستیم که موجب افزایش افراد دارای اضافه وزن در جامعه هستیم که بیماری‌های قلبی نیز به همین دلیل افزایش بسیاری پیدا کرده است.

بدون شک تنها دستگاه ورزش به تنهایی نمی‌تواند تمامی زیرساخت و بستر لازم را برای گسترش ورزش همگانی فراهم کند چون نه توان مالی لازم و نه نیروی انسانی کافی را در اختیار دارد و این موضوع همکاری تمامی نهادها را می‌طلبد.

طبق بند شش ماده ۵۵ قانون مدیریت شهری، پرداختن به ورزش همگانی از وظایف شهرداری‌ها است، بنابراین بایستی به این حوزه ورود یابند.

بخش اعظمی از منابع شهرداری‌ها توسط خود شهروندان تأمین می‌شود، با عوارض‌های مختلفی که از شهروندان گرفته می‌شود و طبق قانون باید شهرداری‌ها در جهت رفاه شهروندان تلاش کنند و ورزش هم یکی از موضوعات مهمی است که باید شهرداری طبق قانون به وظیفه خود در قبال آن عمل کند.

امروز تنها شهروندان از مدیریت شهری تنها انتظار جمع‌آوری زباله و نظافت شهری را ندارند و و بر اساس وظایف قانونی محوله به شهرداری‌ها، یکی از متولیان مهم و جدی ورزش همگانی را، مجموعه مدیریت شهری می‌دانند.

شهرداری هگمتانه به وظایف خود در حوزه ورزش عمل کند


شهرداری باید در راستای توسعه ورزش، تسهیل امور مربوط به آن و ایجاد ساختارهای لازم برای ورزش مانند ساخت سالن ورزشی یا زمین‌های ورزشی روباز تا می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. ولی اگر شهرداری بخواهد شخصاً قهرمان پروری یا باشگاه داری کند در وظایف دستگاه‌های متولی این امر، دخالت مستقیم کرده است.

متأسفانه بیش از ۲ سال است که شهرداری همدان از وظیفه ذاتی خود در قبال ورزش همگانی شانه خالی کرده است، در زمان مدیریت سیدمسعود حسینی در شهرداری همدان ورزش محلات که در بار اعظمی از ورزش همدان را به دوش می‌کشید تعطیل شد.

دبیرخانه ورزش شهروندی همدان (محلات) تعطیل شد، بیش از ۷۰ نیروی مردم نهاد بدون دریافت حقوق و امتیازی ورزش محلات همدان را در قالب فوتبال محلات بیش از ۱۰۰ تیم در رده بزرگسالان، و صدها تیم دیگر در رده‌های پایه و رشته‌های مختلف مانند کشتی محلات و والیبال محلات برگزار می‌کردند و شهرداری همدان لباس و جوایز آنها را پرداخت می‌کرد که با بی‌تدبیری مدیریت شهری تعطیل شد.

متأسفانه شورای اسلامی شهر همدان نیز در قبال وضعیت موجود سکوت اختیار کرده است اما بدون شک شهرداری باید پاسخگوی وضعیت موجود باشد.

شهرداری همدان به وظیفه ذاتی خود عمل کند

رئیس ورزش‌های همگانی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ورزش باید به دغدغه تمامی مدیران استان تبدیل شود، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم امید و نشاط اجتماعی را به جامعه بازگردانیم ورزش یکی از بسترهای مهم برای بازگشت نشاط اجتماعی به جامعه است.

سعید پناه‌آبادی افزود: باید مدیران ما در بالاترین و پایین‌ترین سطوح از اهمیت گسترش ورزش در جامعه آگاه باشند و تا این اهمیت به طور کامل درک نشود نمی‌توانیم به سمت یک جامعه سلامت محور حرکت کنیم.

شهرداری هگمتانه به وظایف خود در حوزه ورزش عمل کند


وی با اشاره به ظرفیت بالای شهرداری همدان در جهت حمایت از گسترش ورزش همگانی گفت: شهرداری همدان نزدیک ۴ هزار پرسنل دارد و ماهیانه ۶۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بودجه دارد باید سوال کنیم از این ۴ هزار میلیارد تومان چه مقدار هزینه گسترش ورزش همگانی می‌شود.

پناه‌آبادی خاطرنشان کرد: امروز دیگر آگاهی مردم بسیار افزایش پیدا کرده و می‌دانند وظایف قانونی شهرداری محدود به یک جمع‌آوری زباله نیست و شهرداری ملزم به کمک به سلامت شهروندان و پر کردن اوقات فراغت می‌دانند.

رئیس ورزش‌های همگانی همدان با بیان اینکه زمین‌های فوتبال خاکی شهر نابود شد، گفت: گرانی ملک و بی‌تفاوتی شهرداری همدان باعث شد زیرساخت‌های ورزشی شهر نابود شود در گذشته ما بیش از ۱۰ زمین خاکی فوتبال در شهر همدان داشتیم که بیش از یک هزار فوتبالیست هر هفته در آن مسابقه انجام می‌دادند.


وی عنوان کرد: متأسفانه در دوره مدیریت فعلی شهرداری همدان ورزش محلات تضعیف شد و ضربه بزرگی به ورزش شهر زده شد.

پناه‌آبادی با بیان اینکه توجه جدی به حوزه ورزش همگانی، می‌تواند موجب تقویت حوزه سلامت و کاهش مفاسد اجتماعی، اخلاقی و اعتیاد علی الخصوص در جوانان شود، گفت: به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظیفه کمک به سلامت شهروندان و پر نمودن اوقات فراغت آنها از جمله وظایف ذاتی شهرداری‌ها است.

رئیس ورزش‌های همگانی همدان عنوان کرد: طبق گفته شهردار تبریز در سال جاری از بودجه ۲۰ هزار میلیارد ریالی شهرداری تبریز ۷ درصد آن به ورزش اختصاص یافته باید از مدیران شهرداری همدان در این ارتباط سوال کنیم.

وی با اشاره به سایر دستگاه‌ها گفت: فرماندار همدان توافق‌نامه نوشتند که تمام ادارات و دستگاه‌ها بخشی از بودجه و ظرفیت خود را در بحث گسترش ورزش همگانی هزینه کنند که این موضوع هم همچنان مغفول مانده است.

پناه‌آبادی خاطرنشان کرد: امیدواریم نگاه مدیران ما در بحث ورزش همگانی تغییر کند.

ورزش در مدیریت فعلی تضعیف شده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه ورزش در مدیریت فعلی شهرداری تضعیف شده است، اظهار کرد: بله با قطعیت می‌توانیم بر این موضوع صحه بگذاریم که ورزش در مدیریت فعلی شهرداری ضعیف شده است.

شهرداری هگمتانه به وظایف خود در حوزه ورزش عمل کند


علی رضایی افزود: در گذشته ورزش محلات را به صورت گسترده در محلات مختلف داشتیم و بیش از یکصد نفر به صورت مردم نهاد کار را جلو می‌بردند و هزاران نفر هر هفته در فوتبال محلات، کشتی محلات و والیبال محلات فعالیت می‌کردند.

وی با بیان اینکه در بحث زیرساختی نیز شاهد ضعف هستیم، بیان کرد: زمین‌های خاکی فوتبال و زیرساخت‌های ما دچار مشکل شده است و در مدیریت فعلی اقدام خاصی در زمینه رشد فضاهای ورزشی صورت نگرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: ما بارها به شهردار و مدیران شهری تذکر داده‌ایم که در بحث ورزشی ضعیف عمل کرده‌اند.

رضایی با بیان اینکه باید بودجه مناسبی به مباحث ورزشی اختصاص یابد، گفت: مردم آگاه هستند و می‌دانند شهرداری وظیفه دارد در بحث نشاط اجتماعی و اوقات فراغت مردم ورود کند و آسیب‌های اجتماعی را با گسترش ورزش کاهش دهد.

لازم به ذکر است مدیران فرهنگی و ورزشی شهرداری همدان به تماسهای ما پاسخ ندادند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: مطمئناً به عنوان نماینده مردم به شهردار و مدیران شهرداری تذکر جدی خواهیم داد و از حق آنها دفاع خواهیم کرد.

در پایان گفتنی است؛ امیدواریم شهرداری همدان و سایر ادارات و دستگاه‌ها به گسترش ورزش همگانی در سطح شهر کمک کنند تا بتوانیم جامعه‌ای پر نشاط داشته باشیم.

کد خبر 6048613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha