۱۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۵۹

عضو شورای اسلامی شهر بیرم:

آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد

آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد

بِیرم- عضو شورای اسلامی بِیرم گفت: آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان نماد قوت مذهب شیعه، اعتقاد و اخلاص مردم به سالار شهیدان و واقعه کربلا تحت عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد.

عبدالحسین شکری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع اعلام کرد: در پی تحقیقات و پیگیری‌های ۱۸ ماهه توسط فعال فرهنگی بخش بِیرم عبدالرحمان شریفی، آئین بارگاه‌گردانی در بِیرم با شماره ۳۰۴۹ ثبت ملی گردید و در فهرست آثار ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.

شکری ادامه داد: این آئین که نماد قوت مذهب شیعه و اعتقاد و اخلاص مردمان بِیرم به سالار شهیدان و واقعه کربلا است از عهد صفویه تاکنون به طور متوالی در ایام محرم اجرا شده و یکی از بی‌ نظیرترین مراسم های کشور شناخته شده که دارای محتوا و مفهوم عمیق است.

وی گفت: آئین بارگاه گردانی شامل چهار رکن اصلی به ترتیب بارگاه، خیمه، گهواره و علم بوده و نمادی از وحدت بیرمی‌ها در هنگام عزاداری است که امید است میراث شهرمان را پاس بداریم و شاهد ساخت تندیس‌های آن در سطح بخش باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر بِیرم در پایان اظهار کرد: افراد مؤثر این پرونده مرکز اسناد، حاج سید حسن زندوی، عبدالحسین شکری مسئول بارگاه‌گردانی و مدیر هیأت جامع، حاج حیدر فرخ‌روز مسئول هیئت، ناصر دولتخواه مسئول هیأت مذهبی روستای علی آباد بِیرم، حسین خادم، مژگان ثابت قدم مسؤول ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی و مهرداد اکبری بودند.

کد خبر 6049605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha