۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۳۶

احمدی صدر تشریح کرد؛

جزییات ساماندهی معتادان متجاهر در پایتخت

جزییات ساماندهی معتادان متجاهر در پایتخت

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران جزییات ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر در پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد احمدی صدر در نشست خبری اظهار داشت: زاکانی نماینده رئیس جمهور در قرارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و از برنامه‌های مختلف برای این موضوع استفاده شده است. همچنین از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره‌مند شده‌ایم. این قرارگاه در واقع قرارگاه همدلی برای کاهش و رفع مشکل ناشی از آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: مساله آسیب‌های اجتماعی بسیار پیچیده است و در کشورهای مختلف در حال افزایش بوده و نیاز است پروسه برنامه ریزی شده برای کاهش آن باشد.

احمدی صدر بیان داشت: برآورد پلیس در سال ۱۴۰۰ وجود حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران بود. اکنون بیش از ۲۲ هزار ظرفیت داریم و ۵ هزار ظرفیت خالی است و ۱۷ هزار مورد داخل مراکزاند و ساماندهی این افراد مد نظر است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در مراکز ماده ۱۶ ویژه بانوان معتاد متجاهر ۷۵۰ تخت داریم.

احمدی صدر از اختصاص یاور شهر ویژه افراد دارای زخم باز، مبتلا به بیماری‌های عفونی و مبتلا به ایدز و هپاتیت خبر داد و گفت: ویژه افراد زیر ۱۸ سال و سالمندان و… ظرفیت ایجاد کردیم.

وی گفت: ۱۰ یاور شهر راه اندازی کرده‌ایم و حمایت از دستگاه‌ها انجام ولی وظیفه جمع آوری معتادان بر عهده پلیس است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد: بر اساس پرونده‌های موجود، خرید و فروش مواد مخدر از جرم اول تهران جدا شده است چون مشتری آنها که همان معتادان متجاهر اند و اکنون در یاور شهر نگهداری می‌شوند، کاهش یافته است.

احمدی صدر گفت: آسیب اجتماعی که ۳۰ سال طول کشیده رفع آن نیاز به زمان دارد ولی همه کارها آغاز و در حال انجام است البته زمان بر است ولی ظاهر شهر سه ماهه پاک می‌شود. پلیس جمع آوری و سپس سه ماه نگهداری می‌شوند و مجدد آزاد؛ لذا برنامه باید با مدل ۹ گام تربیتی، آموزشی یاور شهر همراه باشد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: اگر دستگاه‌ها وظایف خود را انجام می‌دادند ۵ هزار معتاد متجاهر در سال ۹۶ به ۲۰ هزار معتاد متجاهر در سال ۱۴۰۰ تبدیل نمی‌شد. ما نمی‌گوییم دستگاه‌ها کاری انجام ندادند. اما اعلام کردیم در این زمینه کمک می‌کنیم. برای یک مرکز ماده ۱۶ وزارت بهداشت حتی یک مجوز صادر نکرده است. تأمین پزشک و پرستا و مددکار و بهیار برای این مراکز در توان مان انجام داده ایم

وی با اشاره به اینکه ترک اعتیاد زنان معتاد بسیار سخت‌تر از ترک اعتیاد مردان است، گفت: پذیرش این زنان حتی پس از ترک اعتیاد از سوی جامعه و خانواده در میان زنان مشکل است.

احمدی صدر در ادامه گفت: ۴۰۰ غرفه در ۶ نقطه شهر تهران ویژه حمایت از اشتغال خانواده‌های کم برخوردار و زن سرپرست خانوار ایجاد کردیم. بسته حمایتی ویژه نوروز و رمضان برای ۵۰ هزار خانواده تدارک دیده ایم و امیدواریم تا پایان ماه رمضان ادامه پیدا کند. ۵ هزار بسته هم برای کودکان کار هم در نظر گرفته ایم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد کودکان کار گفت: ما با جمع آوری کودکان کار مخالفیم ما دو سال تلاش کردیم تا دستگاه‌های متولی را در این زمینه به یک نقطه مشترک برسانیم. طرحی را در این خصوص اعلام کردیم و بعد از نشست با بیش از ۴۰ گروه فعال در این حوزه به یک ۵ ضلعی رسیدیم و به دستگاه‌های مختلف مثل بهزیستی و دادگستری ارائه دادیم. تببین این طرح مهم است و اگر این طرح به طور کامل انجام نشود طرح ابتر است.

وی ادامه داد: مردم نباید به کودکان پول بدهند و خیانت بزرگ به این کودکان، پول دادن به آنها است و باعث ماندگاری آنها در آسیب می‌شوند برخی از این بچه‌ها در یکی از پارک‌ها مواد مخدر جابجا می‌کنند.آگاه سازی مردم در این زمینه اولین گام است و باید در رسانه‌ها در این خصوص کار شود.

وی ادامه داد: مرحله دوم برخورد با افرادی است که این کودکان را در تهران متمرکز می‌کنند مصوب شده است که با سرشبکه ها برخورد شود. اگرچه با خانواده هستند اما یک نفر به آنها گفته برای این کار به آنها پول می‌دهد قبلاً با وانت در سر چهارراه می‌آمدند الان با تاکسی اینترنتی می آیند این کارها سازماندهی شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: در قانون آمده است باید با متکدی برخورد شود اما این قانون یک نقص دارد و باید احراز شود که ما در این خصوص در جلسه صحبت کرده ایم. ما گاهی متکدیانی داریم که با خانواده اش با هواپیما می‌رود و با هواپیما بر می‌گردد.

احمدی صدر خاطرنشان کرد: ما برای ساماندهی کودکان کار و خیابان تأمین هزینه نیروهای سازمان‌های دیگر را انجام دادیم ۲۲ خودرو در اختیار بهزیستی قرار دادیم مرکز و تجهیزات در اختیارشان قرارداده ایم. نیروی انسانی پرستار پزشک تجهیزات کامل برای مرکزی برای اتباع غیرمجاز که قرار است رد مرز شوند هم آماده کرده ایم.

وی ادامه داد: به ما تکلیف شده است که حمایت‌های لازم را انجام دادیم و تا این لحظه برای سازمان‌ها و نهادهایی که در این زمینه درگیر هستند هر آنچه درخواست کردند مهیا کردیم. ما تمام پشتیبانی را انجام داده ایم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره متکدیان گفت: ۴۸۵۰ متکدی از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون را جذب و ساماندهی کرده ایم. بیش از ۸۰ درصد متکدیان اتباع و غیر مجاز هستند و باید رد مرز شوند، ۱۵۰۰ متکدی حرفه‌ای از این تعداد را شناسایی کرده ایم که تکدی گری شغل آنها هستند. ما این افراد را به دستگاه قضا معرفی کردیم قانون می‌گوید متکدی حرفه‌ای باید به زندان برود اما ما با یک مشکل مواجه هستیم که این مساله است که باید احراز شود و فیلمبرداری و مستند سازی شود و گردش مالی از این فرد ارائه شود و باید ثابت کنیم متکدی است اما ما نمی‌توانیم ثابت کنیم و آ نها دوباره به خیابان بر می‌گردند اما ما بازهم کار خودمان را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: ما برای جمع آوری متکدی نیاز به ضابط قضائی داریم و تا حدودی به ما معرفی شده اند اما اینکه اینها به زندان نمی‌روند برای ما یک معضل است چون ما نمی‌توانیم احراز کنیم. اما ما یک مرکز ایجاد کردیم که این افراد را در آنجا نگهداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: شب‌های عید همه متکدیان به تهران می آیند ما ۳۷ گشت ویژه متکدیان قرار داده ایم. ما طرح ساماندهی و جمع آوری متکدیان را به طور ویژه انجام می‌دهیم.

احمدی صدر درباره ترنس ها گفت: ما برای این افراد زیرساخت ایجاد می‌کنیم اما ساماندهی آنها وظیفه ما نیست. ما با جمع آوری ترنس ها مخالفیم اینها هم خواهر و برادر ما هستند و خط کشی نداریم، اما حوزه تخصصی ما نیست.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: به این افراد زیرساخت می‌دهیم تا استفاده کنند در جلسات هم اعلام کردیم اما وزارت بهداشت تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است. اینها مانند معتادان متجاهر خانواده ما هستند اما مسؤولی که خوابش برده است را نمی‌توان از خواب بیدار کرد.

کد خبر 6054144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha