۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:

پیروی از هوای نفس مانع پذیرش تعالیم الهی می‌شود

پیروی از هوای نفس مانع پذیرش تعالیم الهی می‌شود

علوی تهرانی با بیان اینکه پیروی از هوای نفس مانع تسلیم در برابر حق و پذیرش تعالیم الهی می‌شود گفت: هوای نفس اجازه نمی‌دهد آدمی به کمال برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر گفت: ما حقانیت تعالیم الهی را قبول داریم و اینکه این تعالیم پاسخگوی نیازهای بشری هستند را تصدیق داریم و اینکه به دنبال پاسخ وحی هستیم را نیز قبول داریم؛ بنابراین با این سه ویژگی چرا ما انسان‌ها در مقام التزام به پاسخ مقاومت داریم و شانه خالی می‌کنیم و بعضاً انکار و برخی را می‌پذیریم باید مطالبی بیان شود.

وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه دلیل این مقاومت چیست عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر خود می‌فرماید اگر این افراد پاسخ تو را نمی‌دهند به دلیل آن است که آنان از هواهای نفسانی پیروی می‌کنند؛ پیروی از هوای نفس سندیت و حجیت و مشروعیت ندارد از این رو کسانی که از هوای نفس پیروی می‌کنند از گمراه‌تربن مردم محسوب می‌شود.

علوی تهرانی با بیان اینکه پیروی از هوای نفس مانع تسلیم در برابر حق و پذیرش تعالیم الهی می‌شود گفت: هوای نفس اجازه نمی‌دهد آدمی به کمال برسد. قرآن کریم در رابطه با پرستش و اولهیت که یک نیاز عالی و برتر در انسان است دو معبود حق و باطل را معرفی می‌کند که معبود حق الله است.

این کارشناس دینی جریان طاغوت را از مصادیق معبود باطل بیان کرد و گفت: سردمداران کفر، شرک و الحاد طاغوت هستند. هر چیز دیگری غیر از پروردگار پرستیده شود معبود باطل است. در بین روایات چهار معبود معرفی می‌شود که در یک روایت اشاره به شهوت پرستان می‌شود؛ شهوت تنها به معنای خواستن یک نوع روابط خاص نیست بلکه معنای اصلی شهوت خواستن است. زندگی براساس خواسته‌ها می‌شود شهوت پرستی و چون آدمی بی حد و حصر می‌خواهد و عالم دنیا برای پاسخ به این خواسته‌ها محدود است؛ بنابراین زندگی باید براساس نیاز باشد.

وی افزود: معبودان دیگری که در روایات معرفی می‌شود طمع و پول است. افرادی در طول تاریخ بودند که به خاطر پول اولیای الهی را به شهادت می‌رسانند و یا آیات الهی را می‌فروختند. بدترین معبود در روایات دنیا پرستی است که انسان در این حالت دنیا را به آخرت ترجیح می‌دهد.

علوی تهرانی اضافه کرد: عبید دنیا شدن سبب می‌شود انسان دست به قتل امام معصوم بزند. باید رابطه انسان با دنیا معلوم شود چیست؟ اهمیت این مسأله از اینجا معلوم می‌شود که یک نفر از ائمه اطهار باقی مانده است و در دوران غیبت به سر می‌برد و ما نباید عبید دنیا باشیم که کربلا تکرار شود.

کد خبر 6054192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha