۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶

چه ماهی قرمزی را بخریم؟

چه ماهی قرمزی را بخریم؟

خرم‌آباد - مدیرکل دامپزشکی لرستان ویژگی‌های یک ماهی قرمز سالم برای خرید و نگهداری را اعلام کرد.

مصطفی زبردست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با ارائه پیشنهاد و توصیه‌ها در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز، اظهار داشت: مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت شهرداری و دامپزشکی تهیه کنند.

وی گفت: از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به‌صورت متراکم و در محل و شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند، خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه باید ماهی قرمز دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد، افزود: از خرید ماهیانی که علائمی مانند باله‌های به‌صورت تاخورده و جمع شده، دارای لکه‌های پنبه‌مانند در پیرامون دهان یا سطح بدن، دارای زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز، رنگ‌پریده و لکه لکه، دارای چشم‌های به‌صورت یک‌طرفه یا دوطرفه بیرون‌زده و… خودداری شود.

زبردست بر لزوم نگهداری مناسب خوراک‌های ماهیان آکواریومی در جاهای خنک، تاریک، خشک و در ظروف کاملاً دربسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد خوراکی تأکید کرد و گفت: آب مورداستفاده باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شود و یا برای تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف دستکم به مدت ۴۸ ساعت در ظروف دهان‌گشاد نگهداری و اندوخته شود.

وی تأکید کرد: از قراردادن آکواریوم‌ها و یا تنگه‌ای ماهی در جلوی نور یک‌راست آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، بیان داشت: ماهی قرمز بومی محیط‌زیست ایران نیست؛ چون شرایط مقاومتی بالایی دارد باعث می‌شود که به محیط‌زیست آسیب وارد کند، به همین خاطر نباید این گونه را وارد اکوسیستم‌های طبیعی کشور کرد.

زبردست، ادامه داد: همچنین باید ماهی قرمز را در محیط‌های بسته؛ مانند حوض‌های پارک‌ها رها کرد، این ماهی‌ها غذا و اکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کنند و احتمال دارد ناقل انگل، قارچ و عوامل بیماری‌زا باشند.

وی افزود: این ماهی‌ها به دلیل همه‌چیزخوار بودن می‌توانند تخم ماهی‌های دیگر را بخورند و در صورت آزادسازی این ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم آن منطقه را به هم بزنند؛ بنابراین نباید در آب‌های طبیعی رها شوند.

کد خبر 6054509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha