۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

در سالروز سیل فروردین۹۸ و میهمان‌نوازی شیرازی‌ها؛

شیراز میزبان جشنواره نوروزی «بنی‌آدم» می‌شود

شیراز میزبان جشنواره نوروزی «بنی‌آدم» می‌شود

شیراز - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: جشنواره «بنی‌آدم» در سالروز سیل فروردین ۱۳۹۸ با هدف معرفی رسم مهمان‌نوازی مردم شیراز و فارس در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه جشنواره «بنی‌آدم» ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ در شیراز برگزار می‌شود گفت: روز ۵ فروردین ماه ۱۳۹۸ درحالی‌که ده‌ها هزار مسافر نوروزی مهمان شیرازی‌ها بودند سیلی همه را غافلگیر کرد و تعدادی از هم‌وطنانمان گرفتار سیل شدند و در آن روز مردم شیراز حماسه‌ای از جنس مهربانی، محبت گذشت و مهمان‌نوازی خلق کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: مردم شیراز با مهمان‌نوازی خود صحنه‌ای را در آن روز به تصویر کشیدند که ترجمه و تفسیر عملی مصرع «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» بود.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه جشنواره بنی‌آدم در واقع فرصتی برای تکریم آئین سنتی و رسم مهمان‌نوازی مردم فارس به‌خصوص شیرازی‌ها است گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قصد داریم در این روز از صنوف و افراد خیری که در روز ۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ بدون هیچ چشم‌داشتی به کمک مردم سیل‌زده شتافتند تقدیر کنیم و این رسم مهمان‌نوازی را گرامی بداریم.

وی گفت: اجرای این مراسم دلگرمی برای مسافرانی است که امسال راهی شهر ادب و هنر می‌شوند تا با اطمینان خاطر گوشه آن را ببینند و به خاطر بسپارند، زیرا می‌دانند در این شهر هستند کسانی که اگر خانه‌ای محقر و دستی تنگ هم داشته باشند در شرایط سخت اقتصادی هم درهای خانه خود را با آغوش بازمی‌گشایند تا چنانچه مسافری درراه نماند.

گفتنی است در پی سیل مرگبار و مهیب نوروز ۹۸ در دروازه قرآن شیراز که منجر به فوت ۲۱ نفر از شهروندان شیرازی و مسافران نوروزی و مصدومیت ۱۱۹ نفر دیگر شد بسیاری از مردم شیراز با پویشی خودجوش اعلام کردند که منازل و خانه‌های خود را به صورت رایگان جهت اسکان مسافران نوروزی به ویژه سیل‌زدگان اختصاص خواهند داد.

این مساله که بازتابی جهانی پیدا کرد فرهنگ میهمان‌نوازی شیرازی‌ها را یک بار دیگر به رخ همگان کشاند و اندکی از تلخی سیل نوروز کاست.

کد خبر 6058061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha