۲۸ آذر ۱۳۸۶، ۱۰:۵۶

/ اختصاصی مهر /

مقررات پذیرش دستیار فوق تخصصی بالینی اعلام شد

مقررات پذیرش دستیار فوق تخصصی بالینی اعلام شد

مقررات و آئین نامه بیست و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی بالینی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ثبت نام در بیست و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی از 17 آذر ماه جاری آغاز شده است و تا 2 دی ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

بیست و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی بالینی در رشته های مصوب در دو مرحله کتبی و شفاهی روز پنجشنبه 9 صبح روز 18 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود. آزمون شفاهی در روزهای شنبه و یکشنبه 20 و 21 بهمن برگزار خواهد شد.

کارت ورود به جلسه آزمون در روزهای 16 و 17 بهمن ماه در محلی که دانشگاه مشخص می کند توزیع می شود. داوطلبان باید با مراجعه به دانشگاههای علوم پزشکی کشور طبق قوانین و مقررات موجود و مطابق مندرجات راهنمای پذیرش دستیار فوق تخصصی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

بر اساس این مقررات هدف از برقراری دوره های فوق تخصصی پزشکی ، تربیت پزشک فوق تخصص مورد نیاز کشور، به منظور ارتقاء سطح علمی آموزش پزشکی، پژوهش و خدمات پزشکی و نیز دستیابی به آخرین یافت ههای علمی پزشکی است.

به گزارش مهر، دوره فوق تخصصی پزشکی بالینی ، بالاترین مقطع تحصیلات دانشگاهی پزشکی است و متقاضیان واجد شرایط پس از موفقیت در آزمون پذیرش دستیار ( کتبی و شفاهی ) و گذراندن دوره آموزش علمی و عملی مصوب، در یکی از مراکز مورد تائید وزارت بهداشت با دفاع و تائید رساله و موفقیت در آزمون نهایی به اخذ دانشنامه فوق تخصصی نایل می شوند.

شرط سنی شرکت در دوره آموزش فوق تخصصی

هر داوطلب می تواند حداکثر تا سن مجاز ورود به دوره دستیاری (برای اعضای هیات علمی رسمی ( قطعی یا آزمایشی ) ۴۵ سال تمام و سایر داوطلبان ۴۲ سال تمام تا پایان شهریورماه سال بعد) بدون محدودیت دفعات در آزمون پذیرش دستیار شرکت کنند.

آزمون پذیرش دستیار

آزمون پذیرش دستیار بصورت متمرکز در همه رشته ها و در اسفندماه هر سال توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی برگزار می شود . هر داوطلب می تواند با توجه به رشته تخصصی پیش نیاز و ظرفیت های تعیین شده ، یکی از رشته های فوق تخصصی را انتخاب و در آزمون پذیرش دستیار شرکت کند. پس از ثبت نام و انتخاب رشته ، تغییر رشته به هیچ عنوان مجاز نخواهد بود. محل آموزش نیز بر اساس اولویت نمره کل کسب شده ، توسط داوطلب انتخاب می شود.

تعهدات

ثبت نام پذیرفته شدگان ، منوط به ارائه تعهدنامه محضری به میزان دوبرابر مدت آموزش است. اخذ تعهد از پذیرفته شدگان آزاد دوره های فوق تخصصی بصورت خاص است و محل انجام تعهد خدمت این دسته از پذیرفته شدگان بر اساس نیاز دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسط معاونت آموزشی وزارتخانه تعیین و قبل از پذیرش در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. پس از اعلام قبولی، بر مبنای اولویت نمره آزمون کل پذیرش ، محل انجام تعهد خاص توسط پذیرفته شدگان انتخاب می شود.

دانشگاه های علوم پزشکی محل تعهد موظفند نسبت بکارگیری متعهدین فوق تخصصی برابر مدت تعهد اقدام نموده و در صورت نیاز آنان را استخدام کنند. ارائه مدرک دانشنامه فو ق تخصصی پذیرفته شدگان آزاد پس ا ز طی مراحل قانونی منوط به اتمام مدت تعهد در دانشگاه ها بوده و وزارت بهداشت می تواند نسبت به لغو دوره آموزشی افرادی که از انجام تعهد خدمت سر باز زده اند برابر مقررات اقدام کند.

اخذ تعهد از دستیاران به نحوی است که در صورت اضافه شدن به تعهدات قبلی ، در مجموع از ۱۰ سال تجاوز نکند. مستخدمین دانشگاههای علوم پزشکی ملزم به سپردن تعهد محضری به میزان دوبرابر مدت آموزش به دانشگاه محل استخدام هستند.

آموزش دوره دستیاری

آموزش دوره دستیاری فوق تخصصی بر مبنای برنامه و محتوای آموزشی هر رشته فوق تخصصی که توسط هیئت ممتحنه
همان رشته پیشنهاد می شود ، پس از تصویب شورای آموزش پزشکی و تخصصی قابل اجراء است.

طول دوره رشته های دستیاری فوق تخصصی ۲۴ تا ۳۶ ماه کامل است که بنابه پیشنهاد هیات ممتحنه برحسب برنامه آموزشی رشته مربوطه توسط شورای آموزش پزشکی و تخصصی تعیین و به اجرا گذاشته می شود.

دستیاران موظفند وظایف آموزشی، پژوهشی و درمانی، اعم از آموزش دوره های پایینتر، برگزاری کلاسهای نظری، کارآموزی های بیمارستانی و درمانگاهی و کشیک را مطابق برنامه گروه آموزشی مربوطه انجام دهند.

انتقال پذیرفته شدگان دستیاری

جابجایی محل تحصیل دستیاران فوق تخصصی در ۶ماهه اول دوره به شرط موافقت گروه یا بخش آموزشی و تائید دانشگاههای مبدا و مقصد بلامانع است .

کمک هزینه تحصیلی

کمک هزینه تحصیلی دستیاران آزاد که دارای تعهد خدمت به وزارت بهداشت هستند معادل 80 درصد حقوق و فوق العاده شغل استادیار پایه یک و 50 درصد مزایای طرح تمام وقتی از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه محل تحصیل و با تصویب هیئت است .

میزان عیدی و افزایش سنواتی کمک هزینه تحصیلی دستیاران معادل استادیاران پایه یک بوده و دستیاران در مدت مرخصی استحقاقی و زایمان از کمک هزینه تحصیلی برخوردار خواهند بود. پرداخت کمک هزینه دستیاران غیر هیئت علمی که با ماموریت آموزشی در دوره های فوق تخصصی شرکت می کنند به میز انی که مجموع وجوه دریافتی ایشان با دریافتی داوطلبان آزاد معادل باشد منوط به تصویب هیئت امنای دانشگاه خواهد بود.

دستیارانی که تمایل داشته باشند از مزایای بیمه خدمت درمانی بصورت خویش فرما استفاده کنند، می توانند با پرداخت 50 درصد حق سرانه از این امتیاز برخوردار شوند.

کد خبر 607239

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha